چه زمانی صف انتظار پیوند عضو صفر می‌شود


چه زمانی صف انتظار پیوند عضو صفر می‌شود

به گزارش در اخبار بیماری ها و درمان محتوای چه زمانی صف انتظار پیوند عضو صفر می‌شود به گزارش خبر هاریکا، ساناز دهقانی، با بیان اینکه امسال با افزایش ۱۲ درصدی از نظر تعداد، بیشترین اهداکننده را در تاریخ اهدای عضو داشتیم، گفت: پارسال آمار رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو از هزار به هزار و ۱۲۱ مورد افزایش یافت و اگر این آمار به دو برابر برسد، صف انتظار پیوند صفر می‌شود.
مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت افزود: سالانه بیش از چهار هزار نفر در کشور مرگ مغزی می‌شوند که به طور میانگین حدود هزار خانواده بیمار مرگ مغزی با اهدای عضو موافقت می‌کند و سه هزار بیمار مرگ مغزی بدون استفاده به خاک سپرده می‌شود.
دهقانی گفت: اگر تعداد اهدا کنندگان مرگ مغزی به دو هزار نفر برسد، هیچ فردی در فهرست انتظار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خودش را از دست نمی‌دهد.
مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: وقتی هماهنگ کننده فراهم آوری اعضا، به خانواده‌های بیمار مرگ مغزی اعلام می‌کند که بیمارشان دچار مرگ مغزی شده است، خانواده‌ها بدانند که این مرگ مصادف با مرگ قطعی است و کسی که مرگ مغزی می‌شود هیچ راهی برای برگشت ندارد.
دهقانی افزود: اعلام مرگ مغزی بیمار به هیچ وجه به صورت یک مرحله‌ای بررسی نمی‌شود، چهار گروه پزشکی از وزرات بهداشت از جمله پزشک بیهوشی، داخلی، متخصص داخلی اعصاب و جراح اعصاب بیمار را معاینه می‌کنند و حکم تأیید مرگ مغزی را می‌دهند و در نهایت پزشک سازمان پزشکی قانونی برای تأیید، این فرایند را بررسی می‌کند.
وی گفت: خانواده‌های اهدا کننده به گروهی که خبر مرگ مغزی را می‌دهد، اطمینان داشته باشند که معاینات و تاییدیه‌های لازم به درستی صورت گرفته است و برگشتی در کار نیست.
دهقانی با بیان اینکه تعلل خانواده‌ها در رضایت به اهدای عضو می‌تواند منجر به از دست رفتن برخی اعضای حیاتی حتی بافت‌ها و نسوج قابل استفاده بیمار شود، افزود: سرعت رضایت دهی خانواده‌ها در ساعت‌های ابتدایی پس از اعلام خبر مرگ مغزی می‌تواند منجر به استفاده از اعضای بیشتری برای پیوند شود به همین دلیل از خانواده‌ها تقاضا می‌شود در ساعات طلایی و ابتدایی اعلام خبر مرگ مغزی به این کار خداپسندانه رضایت دهند.
مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت، از همه خانواده‌های اهدا کننده که با تصمیم درست و به موقع، زندگی را به نیازمندان عضو پیوندی بر می‌گردانند، قدردانی کرد.

بهترین مجله سلامت در ایران ,  چه زمانی صف انتظار پیوند عضو صفر می‌شود

2024-04-11 03:57:37



Source link