لنزی رنگی که طرفدار زیادی دارد.


این لنزها 5 رنگ اصلی قهوه‌ای، آبی، سبز، طوسی، بنفش دارند. اما طیف وسیعی از رنگ‌ها که بین این رنگ‌های اصلی قرار دارند هم در انواع لنزهای رنگی دیده می‌شود. نکته مهم این است که برخی اوقات در تهیه همین لنزهای رنگی مواد شیمیایی به کار میرود که در صورت غیراستاندارد بودن می‌تواند باعث عفونت شدید چشم، آسیب به بافت آن و حتی کوری شود. در مقاله زیر در مورد لنزهای چشمی رنگی و انواع آن سخن می گوییم.

وقتی شما همراه با لنز آرایش چشم هم داشته باشید وارد شدن مواد آرایشی به چشم باعث قرار گرفتن آن روی سطح لنز شده و می‌تواند به قرنیه آسیب بدی بزند.

مایع لنز یا محلول لنز یکی از ملزومات استفاده از لنز طبی و لنز رنگی هست .

لنزهای سخت خودشان به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته که نسبت به عبور اکسیژن نفوذپذیرند و اکسیژن از منافذ ریز لنز رد می‌شود و به قرنیه می‌رسد. نکته مهم در استفاده از این لنزها آن است که باید صبور باشید تا کم کم به آن عادت کنید. شاید لازم باشد هفته های اول تا دست کم یک ماه چند ساعت بیشتر از آنها استفاده نکنید و بعد کم کم این ساعت‌ها را زیاد کنید. دسته دوم از لنزهای سخت اجازه عبور اکسیژن را نمی‌دهند.

لنز هلالی: لنزهایی که برای درمان و اصلاح آستیگماتیسم استفاده می‌شوند، هلالی هستند و برای هر فرد مخصوص و انحصاری تهیه میشود و به همین دلیل گرانتر است. هارد لنزها بیشتر برای اصلاح آستیگماتیسم یا کسانی که برای مثال قوز قرنیه دارند و نمی‌توانند از عینک استفاده کنند، کاربرد دارند. با توجه به اینکه لنز داخل چشم گذاشته می‌شود، مهم‌ترین مسئله، رعایت بهداشت است.

لنزهای تماسی نرم یا سافت لنز

به لنزی لنز نرم گفته می‌شود که بتواند حالت ژلاتینی داشته و روی قرینه چشم شناور بماند. لنز نرم از انواع پلاستیک نرم ساخته می‌شود تا قابلیت جذب آب را داشته باشد. این لنزها راحتتر از لنزهای سخت هستند و همین خاصیت نرم بودن آنها باعث شده در انواع یکبار مصرف به کار برود. به همین دلیل اغلب این نوع از لنزها را فقط 24 ساعت می‌توانید استفاده کنید. البته لنزهای نرم انواع دیگری هم دارند که می‌توان تا یک هفته هم استفاده کرد و برخی را هم بین دو هفته تا 3 ماه می‌توان به کار برد.

تاریخ مصرف این نوع لنزها معمولا تمدید شده و حتی شاید بتوان تا چند سال آنها را به کار برد. لنزهای نرم که مشتری بیشتری دارند به مراقبت و بهداشت بیشتری هم نیاز دارند زیرا داخل این لنزها یک مقدار آب است. پس اگر آلوده شوند به راحتی میکروب در آنها رشد شود و می‌توانند در شرایطی این عفونت را به چشم منتقل کنند.

image 1

مزایای لنزهای چشمی رنگی

  • استفاده از لنزهای تماسی، دید واضح تر و بهتری را نسبت به عینک ایجاد می کند.
  • با استفاده از لنز، دیگر نیازی به استفاده از عینک و قرار دادن آن بر روی صورت نیست.
  • استفاده از لنز مشکلاتی مانند کثیفی شیشه عینک و کاهش میزان دید را ندارد.
    هنگام استفاده از لنز در مقایسه با عینک، دید انسان طبیعی تر خواهد بود و بدون هیچ مانعی می تواند به مشاهده اطراف بپردازد.
  • لنز، به دلیل نداشتن جسم خارجی بر روی بینی، با هرگونه فعالیت های روزانه شما قابل تطبیق خواهد بود و مانع آن فعالیت ها نخواهد شد.
  • استفاده از لنز هیچ تغییری در صورت شما به وجود نمی آورد و به دیگران این امکان را می دهد که چهره واقعی تان را مشاهده کنند

معایب لنزهای چشمی رنگی

نکات مهم هنگام استفاده از لنزهای چشمی رنگی

تمیز کردن و نگهداری

راه های زیادی برای تمیز کردن لنز وجود دارد. یک مایع چندکاره به شما این امکان را می دهد تا لنزها را تمیز کنید، بشویید، ضدعفونی کنید. برخی محصولات، برای تمیز کردن و شستشو دو نمونه جداگانه دارند. محلول هایی با برچسب “No-Rub” ادعا دارند شستشو به تنهایی لنزها را تمیز می کند، اما تحقیقات نشان داده که لنزها با مالش تمیزتر می شوند. هیچگاه از محلول هیدروژن پراکسید برای شستشوی لنزها استفاده نکنید.

قبل از لمس لنزها

همیشه قبل از گذاشتن و یا برداشتن لنزها، دست هایتان را بشویید. از صابون های چرب یا معطر به هیچ وجه استفاده نکنید. لنزها ممکن است به دست های مرطوب بچسبند، بنابراین دست هایتان را با یک حوله خوب خشک کنید. اگر می خواهید از مرطوب کننده دست استفاده کنید، پس از گذاشتن لنزها این کار را انجام دهید. باقی مانده لوسیون ها ممکن است به لنزها بچسبد.

image

استفاده از لنز و ورزش

می توانید از لنزتان هنگام انجام بیشتر ورزش ها و فعالیت ها استفاده کنید. لنزها به ندرت حرکت می کنند یا از چشم خارج می شوند. به علاوه، لنزها مانند عینک، بخار نمی گیرند و به شما دید پیرامونی بهتری به ما می دهند. گرچه اگر شناگر هستید، به خصوص در دریاچه ها، از لنزها در آب استفاده نکنید. حتی با استفاده از عینک های ضد آب، باز هم احتمال عفونت چشم در آب وجود دارد. لنزها همچنین در مجاورت آب و خیس شدن، به سختی از چشم خارج می شوند. اگر تصادفا در آب از لنز استفاده کردید، از محلول مرطوب کننده استفاده کنید تا لنزها شل شوند و پس از خارج کردن آن ها، لنزها را حتما تمیز کرده و ضدعفونی کنید.

قرار دادن لنزها در چشم

هر بار با یک چشم شروع کنید تا دفعات بعدی لنز چشم چپ و راست را اشتباه نگیرید. از انگشت اشاره تان برای بیرون آوردن لنزها از محفظه شان استفاده کنید یا اینکه آن ها کف دستتان قرار دهید. لنزها را با توجه به راهی که پزشکتان توصیه کرده بشویید. لنز را نوک انگشت اشاره قرار دهید. پلک پایینی را با انگشت وسط همان دست پایین بکشید و پلک بالایی را با دست دیگر بالا نگه دارید. لنز را مستقیما روی عنبیه چشم قرار دهید. به آرامی پلک را آزاد کنید و پلک بزنید. تا لنز گذاشته شود.

به چشم پزشک مراجعه کنید

اگر به گرفتن لنز فکر می کنید، ابتدا با یک چشم پزشک مشورت کنید. لنزها جنس های مختلف، اشکال متفاوت و سختی های گوناگونی دارند که ممکن است با عینک شما تطابق نداشته باشد و دچار مشکل شود. یک چشم پزشک متخصص می تواند نسخه مناسب شما را بیابد و لنزتان را دقیقا با آن تطبیق دهد. حتی اگر قصد این را دارید لنزهایتان را آنلاین سفارش دهید، باز هم باید به یک چشم پزشک مراجعه کنید.



Source link