علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، معده ما می تواند صداهایی ایجاد کند و ما احساس خالی شدن زیادی می کنیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی بدون گرسنگی غذا بخورند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

خوردن پروتئین کافی باعث گرسنگی و ضعف شما می شود

مصرف پروتئین کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و با افزایش تولید هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوند ، به بدن کمک می کند کالری کمتری در روز دریافت کند. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

برخی از غذاها دارای پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی دشوار نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب است و به اندازه یک عامل کنترل کننده اشتها ، زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و کنترل اشتها ، 8 ساعت خواب بی وقفه در شب داشته باشید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدرات ها هیچ فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز سطح قند خون را کاهش می دهند. در نتیجه می توان از جایگزین ها به تدریج استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای کنترل گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در شکم باقی می ماند ، به طوری که احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست کم چرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش بستگی مستقیم به میزان آب مصرفی ما دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را پر کرده و شما را سیر می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. هنگام شام حواس ما پرت می شود

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان چندین آسیب به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این شیوه غذا خوردن در نهایت کالری دریافتی و وزن شما را افزایش می دهد. حواس پرتی باعث کاهش آگاهی در مورد میزان مصرف غذا می شود ، به طوری که بدن بعداً سیر می شود.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز می فرستد. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد همیشه احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات برای جایگزینی برخی داروها می توان با پزشک مشورت کرد ، اما در بسیاری از موارد فقط موارد قبلی باید رعایت شود تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین وضعیت سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی می کنید و اشتهای شما افزایش می یابد ، می تواند نشانه وجود مشکل در بدن شما باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن شما بدتر می کند. به همین دلیل ، همیشه لازم است که یک معاینه فیزیکی کامل انجام شود تا از بروز مشکلات داخلی در بدن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید