رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکم کمک کرده و همچنین برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی را بهبود بخشد. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که غذاهای کم کربوهیدرات ، پرچرب و پروتئین بالا بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تأمین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

با توجه به محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در صورت کاهش قند از طریق مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که شما به دلیل کالری زیاد از چربی اجتناب می کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های چربی چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر وارد مرحله کتوز می شوید و خارج می شوید.

انواع مختلف کتوژن ها

این رژیم دارای چندین نسخه است که در زیر ذکر شده است:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این رژیم غذایی ، مصرف کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: این روش به شما اجازه می دهد تا بین وعده های غذایی کربوهیدرات مصرف کنید ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز ممکن است مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم استاندارد است اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد مصرف پروتئین در این رژیم 35٪ ، چربی 60٪ و کربوهیدراتها همان 5٪ است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید