رابطه رژیم غذایی و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین رژیم غذایی و الگوهای رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه قرار گرفته است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های بسیار کمی از انسان در کوتاه مدت در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارند. خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه همه بتوانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، رابطه رژیم غذایی با خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و قضاوت قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت گرفته است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز ، مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت ، مورد توجه قرار گرفت. اینها حاوی متیل گزانتین ها هستند که به ترتیب حاوی قهوه ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و فکر را افزایش دهند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی بیان کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. چندین مرکز در این زمینه دخیل هستند.

رابطه رژیم غذایی و خلق و خوی |  اصفهان ارنتر

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، تقویت روحیه و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می کند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ به خصوص وقتی یک غذای شیرین چربی بالایی دارد.
نشان داده شده است که خوردن کربوهیدراتها ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس راحتی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین افزایش می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم شیرینی های داوطلبانه را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود در حالی که تاریخ تکامل انسان را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. آنچه باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار افراد

گوشت اندروژن تجمع می دهد و گوشت حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند نرمتر هستند و شاید یکی از دلایل این امر افزودن مواد شیمیایی در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که تنتور روی در رژیم غذایی افراد افسرده حدود نیمی از افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و موضوعی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. آموزش در این زمینه نیز بعید است. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فود در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان از مواد طبیعی میوه و سبزیجات استفاده می کنند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و آن پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


رژیم متعادل تر ، متناسب تر و متنوع تر. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
وی به تحولاتی که در صنعت غذا رخ داده و ایرانیان ما را از سنت های ما دور کرده است اشاره کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ایرانیان ما رعایت می شود. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را زنده می کند ، بالا رفته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها به بدن ، مغز و اعصاب تغذیه می کنند. اگر جبران نشود محرکهای عصبی به طور طبیعی باز می شوند. به عنوان مثال ، هنگامی که ویتامین B به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و البته سیستمی که از مزایای سلامتی افراد محافظت می کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

کمبود مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ارنتر


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منبع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید