هر آنچه باید در مورد بریس اسکولیوز بدانید


بیماری اسکولیوز

اسکولیوز یک بیماری در ستون فقرات بوده که به شکل انحراف جانبی ستون فقرات خود را نشان می‌دهد. این بیماری در دو نوع ساختاری و غیرساختاری در افراد به وجود می‌آید که برحسب علت و منشا متفاوت هستند. اسکولیوز ساختاری به دلایل مادرزادی از سنین کودکی و نوزادی در فرد به وجود می‌آید اما نوع غیرساختاری آن به دلیل گرفتگی و یا ضعف یک‌طرفه عضلات بوده یا حتی ممکن است به ‌دنبال عدم رعایت نکات حرکتی، فعالیت‌های بدنی یا اختلال در طول اندام‌های تحتانی به وجود می‌آید.

عوامل زیادی بر روی ابتلا به اسکولیوز غیرساختاری تأثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نداشتن سبک صحیح زندگی و فعالیت جسمانی است. افرادی که ساعات زیادی از شبانه ‌روز را در حالت نامناسب قرار می‌گیرند و ستون فقراتشان تحت فشار است، بیشتر در صدد ابتلا به اسکولیوز هستند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با عارضه انحراف ستون فقرات آشنا بشوید.

تشخیص اسکولیوز

پیش‌ از آن ‌که برای درمان اسکولیوز اقدام کنید، ابتدا باید توسط پزشک متخصص ویزیت شده تا میزان و شدت ابتلا به بیماری را بررسی کند. در ویزیت اسکولیوز عوامل مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند که به شرح زیر هستند.

معاینه بالینی

یکی از معاینه‌های ضروری در درمان اسکولیوز، معاینه بالینی است که پزشک به بررسی خمیدگی ستون فقرات و مقدار چرخش آن می‌پردازد. در این معاینه ممکن است پزشک از شما بخواهد به حالت ایستاده قرار بگیرید یا فعالیت‌های بدنی ساده انجام دهید تا تشخیص دقیق‌تری ارائه دهد.

بررسی تاریخچه پزشکی

عامل دیگر در بررسی علت ابتلا به اسکولیوز، تاریخچه پزشکی نظیر دردها، ضربه‌ها و تصادف‌ها، فعالیت‌های روزانه، بیماری‌های ژنتیکی و موارد دیگر هستند. اطلاع از این تاریخچه، پزشک معالج را در تشخیص و تجویز رو درمان کمک می‌کند.

تصویربرداری

در مواردی متخصص برای تأیید تشخیص و ارزیابی دقیق‌تر ممکن است به سی‌ تی ‌اسکن یا ام آر آی نیاز پیدا کند و این تصویربرداری‌ها را برایتان تجویز کند.

از دیگر موارد در راستای معاینه اسکولیوز اندازه‌گیری زاویه خمیدگی و یا بررسی علائم همراه است. در صورتی که تمایل دارید در زمینه انحراف ستون فقرات و عوارض آن بیشتر بدانید، مطلب زیر را مطالعه نمایید:

علائم و عوارض انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

روش‌های درمان اسکولیوز

روش‌های درمانی عارضه اسکولیوز با توجه به سن و زمان تشخیص متفاوت هستند. بازه زمانی در فرایند درمان تأثیر بسزایی دارد به طوری که هرچه فرد سن کم‌تری داشته باشد نتیجه درمان بدون شک بهتر می‌شود. معمولاً افراد به سه گروه کودک، نوجوان و جوان تقسیم‌بندی می‌شوند که روش‌های درمانی آن‌ها با هم متفاوت است.

یکی از روش‌های درمان‌ مؤثر در راستای برطرف کردن اسکولیوز، بریس است. در فرایند درمان ابتدا انحراف اسکولیوز و شدت آن را برحسب درجه خم شدگی تعیین می‌کنند. اگر انحراف کم‌تر از پانزده درجه باشد به کمک ورزش و فیزیوتراپی می‌توان آن را برطرف کرد. اگر زاویه بین ۱۵ تا ۶۰ درجه باشد بهترین راه استفاده از بریس است. معمولاً بیشترین تعداد مبتلایان به اسکولیوز دارای زاویه انحراف در همین بازه می‌باشند. هستند. درصورتی‌ که انحراف اسکولیوز بالای ۶۰ درصد باشد به ‌احتمال زیاد متخصص، درمان به روش جراحی را پیشنهاد می‌کند. البته در این‌ صورت نیز می‌توان از بریس استفاده کرد منتها بدین منظور که از پیشرفت بیماری و عارضه جلوگیری شود. در ادامه قرار است به توضیح بیشتر درمورد بریس اسکولیوز بپردازیم؛ در صورتی که می‌خواهید از سایر روش‌های درمان این عارضه مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مشاهده نمایید:

درمان اسکولیوز (جراحی و غیر جراحی)

 

انواع بریس اسکولیوز

بریس‌های اسکولیوز دارای انواع مختلفی هستند که برحسب نوع عارضه، شدت آن و صلاحدید متخصص استفاده می‌شوند و شامل انواع زیر می‌باشند:

بریس میلواکی

بریس میلواکی ازجمله قدیمی‌ترین و متداول‌ترین انواع بریس برای درمان اسکولیوز است. این بریس از ناحیه‌ گردن تا لگن فرد را در بر می‌گیرد. معمولاً بریس میلواکی را از فلز آلومینیوم، استیل و پلاستیک می‌سازند تا مقاومت و استحکام خوبی از خود نشان دهد و در کنار آن وزن بالایی نداشته باشد.

بریس بوستون

این بریس به ‌طور یک تکه بوده و از قسمت پشت بازو بسته می‌شود. بیشترین بخش بریس بوستون از پلاستیک پلی‌پروپن ساخته شده و برای انحراف با درجه‌های پایین‌تر تجویز می‌شود. با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت این بریس، وزن پایینی داشته و به شکل شبانه روزی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

بریس چارلز

بریس چارلز از بریس‌های قدیمی در درمان اسکولیوز است. این بریس دارای خم شدگی به یک طرف بوده و صرفاً به ‌منظور استفاده شبانه به ‌کار می‌رود. بریس چارلز برای افرادی که نمی‌توانند به شکل تمام وقت و ۲۴ ساعته از بریس‌های میلواکی و بوستون استفاده کنند، گزینه مناسبی است. هرچند برای اطمینان بیشتر بهتر است در این زمینه به دانش و تجربه متخصص خود اعتماد کنید.

بریس لیون

از دیگر انواع بریس برای درمان اسکولیوز، می‌توان به بریس لیون اشاره داشت که معمولاً برای کودکان و نوجوانان به‌ کار می‌رود. این بریس دارای سه قسمت لگنی، زیر بغل و سینه‌ و کمری بوده و جنس آن از پلاستیک پلی‌پروپن است. برای استحکام بیشتر از دو فلز آلومینیوم در قسمت لولا و به شکل نگهدارنده بدنه بریس استفاده شده است. قیمت بریس لیون برحسب جنس و ابعاد آن متفاوت است.

استحکام بریس اسکولیوز (بریس سفت و بریس نرم)

انواع بریس اسکولیوز را از لحاظ استحکام می‌توان به دو دسته نرم و سفت تقسیم‌بندی کرد. بریس‌های سفت از مواد محکمی مانند آلومینیوم و استیل ساخته ‌شده‌اند که برای انحراف‌هایی با شدت زیاد بکار می‌روند. در مقابل بریس‌های نرم از مواد نرم و پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند که فشار کمتری به ستون فقرات وارد کرده و آن را می‌توان به شکل ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی استفاده کرد.

ساخت بریس در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد یکی از باسابقه‌ترین کلینیک‌های درمانی در زمینه اسکولیوز است. با توجه به بیش از ۲۰ سال تجربه و استفاده از دانش روز دنیا، بریس‌های اسکولیوز کاملا متناسب با نوع اسکولیوز و ویژگی‌های دقیق بدن فرد نه به صورت آماده بلکه به صورت کاملا منحصر به فرد ساخته می‌شود. مراحل ساخت بریس اسکولیوز در کلینیک پاسارگاد عبارتند از:

  • مرحله اول – معاینه بالینی و بررسی عکس رادیولوژی بیمار
  • مرحله دوم – قالب‌گیری
  • مرحله سوم – گچ گرفتن قالب
  • مرحله چهارم – تراش دادن
  • مرحله پنجم – پلاستیک کشی و نصب
  • مرحله ششم – پرو توسط بیمار
  • مرحله هفتم – آموزش

شما می‌توانید از طریق لینک زیر نوبت مشاوره رایگان خود را در کلینیک پاسارگاد به صورت آنلاین رزرو نمایید تا متخصصین کلینیک شما را در زمینه انتخاب بهترین نوع بریس راهنمایی نمایند:

 

قیمت بریس کلینیک پاسارگاد

همان ‌طورکه گفته شد ممکن است انواع مختلفی از بریس برای افراد مختلف استفاده شود. هر بریس با توجه به نوع مواد مصرفی و تکنولوژی ساخت قیمت متفاوتی دارد اما برای اطلاع از قیمت نهایی انواع بریس می‌توانید از وب‌سایت کلینیک تخصصی ارتوپدی پاسارگاد کمک بگیرید. توصیه ما به شما دریافت رزرو نوبت و ویزیت توسط متخصصین ارتوپد فنی پاسارگاد است؛ زیرا براساس تجویز متخصص شما بریس مناسب با بهترین مواد اولیه برای شما طراحی و ساخته می شود.

برای مراجعین وبسایت نیز ۱۰ درصد تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است اگر به دنبال بریس باکیفیت با قیمت مناسب هستید، مطلب زیر را مطالعه نمایید:

قیمت بریس اسکولیوز همراه با تخفیف



Source link