خطرات استفاده مداوم از کولر گازی و آبی برای سلامت کودکان


در فصول گرم سال، سیستم‌های سرمایشی نقش پررنگی را در سبک زندگی شهروندان ایفا می‌کنند. اما استفاده مداوم از این سیستم‌ها علاوه بر تأثیر بر هزینه برق، سلامت خانواده و به‌ویژه کودکان را هم متأثر خواهد کرد.

در این گزارش به بررسی خطرات استفاده مداوم از کولرهای گازی و آبی بر سلامت کودکان می‌پردازیم.

خشک شدن هوا به پوست، چشم و عروق کودک آسیب می‌زند

طی فرایند خنک شدن هوا با کولر گازی، رطوبت فضا جذب می‌شود. هرچند هوای خشک حس خنکی را بهتر منتقل می‌کند اما قرار گرفتن در معرض این خشکی هوا، آن هم در مدت طولانی مجموعه‌ای از خطرات را برای همه و به خصوص کودکان در پی خواهد داشت.

به گزارش کاماپرس، مویرگ‌های تنفسی نوزادان نسبت به بزرگسالان به سطح پوست نزدیک‌تر است. این موضوع امکان آسیب این مویرگ‌ها و خون‌ریزی آنها را نسبت به بزرگ‌سالان افزایش می‌دهد. خشکی هوا با آسیب به مخاط بینی احتمال این خونریزی را بیشتر می‌کند. سرفه، خشک شدن چشم و خارش و حساسیت پوست به‌علت خشکی از دیگر مضرات خشکی هوای ناشی از استفاده غیرمعمول کولر گازی، برای کودکان است.

خطر خنک شدن بیش از حد هوا برای کودکان بیشتر است

در کودکان علی‌الخصوص در سنین نوزادی هنوز سیستم عصبی به قدر کافی تکوین پیدا نکرده‌است. بنابراین کودکان مانند بزرگسالان توانایی تنظیم بدن را نسبت به محیط ندارند. هرچند سرد بودن مداوم هوا برای بزرگسالان نیز بی‌ضرر نیست و عوارضی مانند سردرد، رخوت، کاهش تحمل هوای گرم و تحریک حساسیت و آسم را به همراه دارد، اما آسیب کاهش مداوم دما توسط کولر گازی برای کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

کودکان مدت طولانی‌تری را در خواب عمیق می‌گذرانند. در این مرحله از خواب، ضربان قلب افزایش می‌یابد. این موضوع یکی از دلایلی است که موجب تعریق کودک می‌شود. به خاطر این تعریق امکان پوشاندن نوزاد با لباس‌های پشمی و یا پتوهای ضخیم در فصول گرم سال وجود ندارد. بنابراین ترکیب تعریق و دمای پایین بروز سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه را برای کودکان اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد. همچنین در کودکان امکان بروز هیپوترمی در اثر قرار گرفتن مداوم در معرض باد کولر نیز وجود دارد.

حساسیت و بیماری ناشی از ذرات معلق و میکروب در هوا

حساس بودن سیستم تنفسی نوزادان بر کسی پوشیده نیست. جلوگیری از ورود هوای تازه و چرخش مداوم هوای قدیمی در اتاقی که کولر به‌مدت طولانی در آن روشن است موجب جابه‌جایی عوامل بیماری‌زا از فردی به فرد دیگر می‌شود. تجمع ذرات غبار و به تبع آن، عوامل بیماری‌زا در مجاری کولری که مداوم فعالیت می‌کند، دلیل دیگری برای ایجاد این بیماری‌ها به خصوص برای کودکان است.

 

از سویی دیگر ذکر این نکته شایان توجه است که با رسیدن گرما هم الگوی مصرف برق خانگی و هم الگوی محاسبه هزینه آن تغییر می‌کند. عمده سهم مصرف برق در فصول گرم به بخش سرمایشی تعلق دارد. هرچند کولر آبی نسبت به کولر گازی مصرف پایین‌تری دارد اما استفاده مداوم از هردوی آن‌ها علاوه بر تاثیر بر قبض برق، مشکلاتی را متوجه سلامت خانواده و به‌خصوص کودکان خواهد کرد.

انتهای پیام



Source link