زمان مناسب زمان برای شروع انواع رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک در بدنسازی تجدید حیات رژیم کتوژنیک به عنوان یک فرمول کاهش وزن سریع یک مفهوم نسبتاً جدید است که نشان داده است حداقل در کوتاه مدت غیرمجازها در رژیم کتوژنیک چیست؟ کاملاً مؤثر است.

محققان در مطالعه اخیر در مجله پزشکی ورزشی و آمادگی جسمانی، دریافتند که شرکت کنندگان در دوچرخه سواری و دویدن قدرتی، بعد از چهار روز رعایت رژیم کتوژنیک، در مقایسه با کسانی که چهار روز رژیم غذایی پر کربوهیدرات داشتند، عملکرد ضعیف تری نشان دادند. در مورد خواب هم بارها در نت نوشت برای تان گفته ایم که می توانید با مراجعه به سایت و جست و جو مطالب مربوط به کم خوابی و بدخوابی را پیدا و مطالعه کنید.

آمینو اسیدهای زنجیرهای منشعب شده ( BCCA ): این مکمل ها می توانند آسیب عضلانی مربوط به ورزش، درد عضلانی و خستگی در طول ورزش را کاهش دهند. در این رژیم افراد اجازه دارند قبل و بعد از ورزش ۲۰ تا ۳۰ درصد کربوهیدرات مصرف کنند تا بتوانند شدت ورزش را افزایش دهند. ورزش کردن از مهمترین اصول لاغری و کاهش وزن است که همه باید به آن توجه کنیم. برای نتیجهی بهتر در روزهای آزاد از کربوهیدراتهای سالم مثل میوهها، سبزیجات نشاستهای، لبنیات و غلات کامل (به غیر از غذاهای یا فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید.

نسبت درشت مغذیها در این رژیم: ۷۵ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین، ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات در روزهای کتو و ۲۵ درصد چربی، ۲۵ درصد پروتئین و ۵۰ درصد کربوهیدرات در روزهای آزاد. رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دورهای راهی آسانتر برای اضافه کردن چربیها به برنامهی غذایی است که باعث میشود در روزهای آزاد رژیم متعادلتری داشته باشید. ممکن است استاپ وزن نداشته باشید و هر هفته 1 تا 2 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید، یا اینکه در یک هفته تغییری در وزن نداشته باشید! رژیم کتوژنیک (به اختصار کتو) یک رژیم غذایی پرچرب، پروتئین متوسط و کم کربوهیدرات است.

رژیم غذایی کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتونزا (Keto Diet)، یک رژیم غذایی با چربی بالا؛ کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در شرایط عادی و یک رژیم معمولی بدن انرژی مورد نیاز خود برای سوخت مورد نیاز سلول هایش را از گلوکز تامین می کند . با توجه به تاثیر شگفتانگیز این رژیم غذایی بر کاهش وزن، افرادی که شرایط جسمانی خاصی ندارند براحتی میتوانند از کتوژنیک پیروی کنند. همانطور که ذکر شد گرچه روشهایی جهت لاغری بجز رژیم غذایی نیز وجود دارند اما گذشته از اینکه بسیاری از آنها کار نمیکنند و فقط جنبه تبلیغاتی دارند مثل ژلهای لاغریَ، بسیاری دیگر پرعارضه و با بازگشت سریع وزناند مثلاَ انواع قرصهای لاغری غیرمجاز و از سوئی دیگر بعضی روشها دوران نقاهت طولانی و هزینه بالا دارند مثل عملهای جراحی.

اینکه کدام یکی از انواع رژیم کتوژنیک را انتخاب میکنید، کاملا به هدف شما بستگی دارد اما خوب رایجترین نوع، رژیم کتوژنیک استاندارد است که برای تازهکارها گزینهی خوبی محسوب میشود. یکی از این رژیمهای غذایی، رژیم کتوژنیک است که بجز کاهش وزن، فواید دیگری هم برای سلامت بدن دارد. در حالت طبیعی سوخت تامین کنندهی انرژی بدن از کربوهیدراتها (فرآوردههای قندی) بدست می آید. در حالت عادی، بدن کربوهیدرات را به قند (گلوکز) تبدیل میکند؛ هورمون انسولین قند رو از خون به سلولها میبرند تا بعنوان سوخت استفاده شود و مابقی بصورت چربی ذخیره میشود.

همچنین ممکن است بخواهید سطح کتون را در ادرار یا خون کنترل کنید، زیرا این موارد به شما اطلاع میدهد که آیا سطح کربوهیدرات را به اندازه کافی برای رسیدن به کتوزیس پایین نگه دارید. دلیل این امر احتمالا سطح پایین ترشح هورمون انسولین و در نتیجه جلوگیری از ساخت و تجمع کلسترول بد در خون است. کاهش هر نوع وزن برای دیابت و افزایش سطح قند خون مفید است ، چه از رژیم اتکینز باشد یا از برنامه دیگری. با شروع کتوژنیک چه عوارض جانبی را تجربه خواهم کرد؟

بله، اما با این حال باید در شروع رژیم کتوژنیک میزان کربوهیدرات دریافتیتان را کاملا کاهش دهید. رژیم کتوژنیک هدفمند در بین ورزشکاران و افراد فعالی که رژیم کتو را انتخاب کردند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند، متداول است. رژیم روزه داری متناوب در واقع نوعی الگوی غذائی میباشد که دارای دوره تعریف شده ای بین روزهای روزه داری و روزهای خوردن است.در رژیم روزه داری متناوب به جای محدود کردن غذاهایی که می خورید، این دوره ها زمان غذا خوردن را به شما می گونید. کاهش وزن در رژیم روزه داری متناوب:حسب مطالعات رژیم روزه داری متناوب برای کاهش وزن، معمولا روش بسیار موفقی میباشد.

این بازه ی زمانی وقت مناسبی برای داشتن رژیم کتوژنیک نیست ، زیرا کمبودهای تغذیه ای و کاهش وزن ممکن است میزان شیردهی و رشد نوزاد را کاهش دهد. زمانی که بدن شما به وضعیت کتوزیس برسید اغلب سلولهای شما از کتون بادیها برای تامین انرژی خود استفاده میکنند. یکی از دلایل این است که در کاهش وزن با رژیم کتوژنیک، میتوانید کاهش وزن بیشتری زیرا را به نسبت رژیمهای کم چرب داشته باشید، در حالتی که احساس گرسنگی نخواهید داشت. یکی از انواع رژیم کتوژنیک دورهای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفته است.

در رژیم کتوژنیک مواد غذایی با کربوهیدرات کم اما چربی بالا انتخاب شود، در ادامه لیستی از خوراکیهایی که باید حجم اصلی وعدههای غذایی شما را تشکیل دهند را تهیه کردهایم. این کار ممکن است فرد را در کوتاه مدت به وزن دلخواهش برساند اما مطمئنا هر رژیمی که به صورت غیر اصولی اجرا شود، عوارض های زیادی خواهد داشت. هرگاه سطح اجسام کتونی در خون (و مغز) بالا برود و کتوزیس ایجاد شود، شمار حملات صرعی کاهش مییابد. برای جبران، بدن انسولین بیشتری تولید خواهد کرد که در نتیجه این فرایند، انسولین خون و هم قند خون بالا میروند.

این رژیم شبیه به رژیم استاندارد کتوژنیک است اما پروتئین بیشتری دارد. در هر رژیم غذایی خطر تحلیل رفتن عضلات وجود دارد. این شکل از رژیم به فرد قدر میدهد تا در هنگام تمرینات ورزشی کربوهیدرات بیشتری مصرف کند. مکمل مصرف کنید: برای تقویت روند کتوزیس، میتوانید مکملهای نمک کتون، روغن امسیتی MCT (5 تا 10 گرم دو بار در روز) مصرف کنید یا مرتبا از روغن نارگیل استفاده کنید. کیتو دایت به تقویت سلول های عصبی و افزایش متابولیسم کمک می کند.

در واقع ، رژیم کتو ممکن است به بهبود سطح تری گلیسیرید ، HDL و LDL کمک کند. همچنین سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتو داشتند، بهبود یافته است. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا هم برای افرادی مفید است که فعالیت بدنی شدید دارند. طبق نتایج یک مطالعه، افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک قرار دارند 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری دارند، وزن کم کردند. برخی محققان معتقدند که این نتایج صرفاً به دلیل دریافت پروتئین بالاتر است و برخی دیگر فکر میکنند که یک مزیت متابولیک متمایز برای رژیمهای کتوژنیک وجود دارد (9, 10). سایر مطالعات رژیم غذایی کتوژنیک نشان دادهاند که افراد در صورت عدم کنترل یا محدودیت در مصرف چربی میتوانند، کاهش چربی و کاهش وزن را تجربه کنند.

۱ فنجان بلوبری تقریبا ۸۴ کالری دارد و با محتوای غنی از فیبر احساس گرسنگی را در شما در حد قابل توجهی کاهش میدهد. این روش از رژیم کتوژنیک دارای دورههایی با کربوهیدرات بیشتر است. نسبت درشت مغذیها در این رژیم: 65 تا ۷۰ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین ، ۱۰ تا ۱۵ درصد کربوهیدرات است. این نسبت به طور معمول به این شکل است: 75٪ چربی، 20٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات. اساس انواع مختلف رژیم کتوژنیک مشابه است و تفاوت آنها به میزان مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات برمی گردد.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا دارای 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است. با این که مطالعات بیشتری روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا صورت گرفته است، اما رژیمهای کتوژنیک هدفمند و دورهای پیشرفتهتر هستند و عمدتا توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار میگیرند. رژیم کتوژنیک هدفمند برای ورزشکاران بسیار مناسب است اما بدنسازها باید از رژیم دورهای یا سیکلیکال پیروی کنند. غلات و محصولات سرشار از نشاسته: محصولات بر پایهی گندم، برنج، پاستا، غلات صبحانه و …

بهترین گزینه اضافه کردن میوه، لبنیات و یا غذاهای بر پایهی غلات است. بوی دهان یکی از عوارض جانبی این رژیم است. نگران نباشید، ما در این مطلب از ایران ناز با معرفی یکی از رژیم های برگزیده ی کاهش وزن سریع به نام رژیم کتوژنیک و مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در این رژیم به کمک شما آمده ایم. بسیاری از مردم این نوع رژیم را ترجیح میدند به این دلیل که میتوانند نسبت به رژیم کتوژنیک استاندارد، پروتئین بیشتر و چربی کمتری مصرف کنند. ​This post has be᠎en do᠎ne  by G SA Content᠎ Gen​erat or  D​emoversion.

همین مقاومت انسولینی مقدمه دیابت نوع 2 و افزایش وزن خواهد بود. این رژیم که گیاه خواری مطلق نیز نامیده می شود بیشتر جنبه اخلاقی و اعتقادی دارد نه کاهش وزن. چند نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد؟ مطالعه انجام شده در فرانسه نشان داده که رژیم غذایی زون ممکن است قند خون را کنترل ، دور کمر را کاهش و التهاب سیستماتیک در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بر اثر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. به علاوه این که رژیم کتوژنیک برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد، این رژیم تری گلیسیرید را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش میدهد.

اما سبزیجات نشاستهدار مانند سیب زمینی و چغندر میزان زیادی کربوهیدرات دارند؛ بهتر است سیبزمینی و چغندر را در زمان رژیم غذایی خود به کلی حذف کنید یا مصرف آن را کم کنید. در رژیم کتو شما بیشتر کربوهیدراتی که هضم آن آسان است مانند شکر، نوشابه،شیرینیها و نان سفید را حذف میکنید. کتوژنیک هم مانند تمام رژیمهای غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید. بنابراین اگر دنبال لاغری سریع هستید حتماَ فرصت گذراندن دوران نقاهت ندارید یا ممکن است در دوران مهمی از زندگی باشید و نخواهید ریسک مصرف داروهای غیر مجاز را بپذیرید.

آیا برای لاغر شدن به دنبال رژیم کتوژنیک هستید اما نمیدانید کتوژنیک چیست و باید از کجا شروع کنید؟ در انتها، رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش وزن سریع در ابتدای شروع رژیم می شود ولی باید توجه داشته باشید که این نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن طولانیمدت مناسب نیست و فقط برای افرادی است که به هر علت نیاز به یک کاهش وزن سریع دارند. آنچه را دوست دارید پیدا کنید: تا زمانی که رژیم کتویی مناسب را برای خود پیدا کنید، آزمون و خطا داشته باشید. به جرات میتوان گفت؛ رژیم کتو، شاید آسانترین رژیم غذایی نباشد، اما در صورتی که دستورالعملهای آن را در برنامه غذایی خود ایجاد کنید، طولی نخواهد کشید که به هدف خود برسید و از نتایج بدست آمده نهایت رضایت را داشته باشید.