نکات و رهنمودهای تمرکز برای دانش آموزان


نکات تمرکز برای دانش آموزان

به عنوان یک یادگیرنده، طبیعی است که هنگام مطالعه با مشکلاتی مواجه شوید. گاهی اوقات، کتاب‌هایتان را جمع می‌کنید و پشت میزتان می‌نشینید و آماده هستید که کتاب‌ها را بزنید اما نمی‌توانید تمرکز کنید.

این اتفاق می افتد حتی اگر موضوعی باشد که از یادگیری آن لذت می برید. حفظ پشته های یادداشت های سخنرانی برای قبولی در امتحانات و دریافت مدارک چالش برانگیز است.

زمانی که حواس‌پرتی‌های بیرونی زیادی در اطراف شما وجود داشته باشد، کار دشوار می‌شود. برای یک جلسه یادگیری پربار، دستورالعمل های توجه ضروری است.

به جای صرف وقت برای خواندن یک ماژول، توصیه هایی برای مطالعه وجود دارد که می توانید از آنها برای بهترین استفاده از برنامه خود استفاده کنید. ممکن است هنگام مطالعه یا اصلاح مقاله ترم خود در تمرکز مشکل داشته باشید. این زمانی است که باید خود را به این ابزارهای ضروری مجهز کنید.

علل شایع عدم تمرکز و توجه

دانش‌آموزان اغلب در مواقعی که نیاز دارند، تمرکز برایشان مشکل است. برخی از دلایل آشنا برای آن در زیر برجسته شده است:

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)

این یک وضعیت رشدی شایع است که بر مناطقی از مغز که مسئول تنظیم توجه، تکانه ها و آگاهی هستند تأثیر می گذارد.

دانش‌آموختگان مبتلا به ADHD دارای مشکلات یادگیری خاص با درجات مختلف شدت هستند. آنها اختلالات اضطراب، افسردگی، شخصیت، خوردن و مصرف مواد را تجربه می کنند. علائم شایع عبارتند از: توجه کوتاه، بی قراری، بی قراری مداوم و تکانشگری.

افراد مبتلا به این وضعیت نمی توانند عوامل حواس پرتی را فیلتر کنند و در نتیجه تمرکز ضعیفی دارند. افراد با تمام سطوح توانایی فکری را تحت تاثیر قرار می دهد. به ویژه در افرادی که دارای ناتوانی های یادگیری هستند شایع است.

کمبود خواب

محرومیت از استراحت یک مانع شناخته شده برای توانایی توجه فرد است. اگرچه میزان استراحت لازم در بین افراد متفاوت است، اما آرامش ناکافی مانع از فرآیندهای فکری ما می شود. انجام وظایفی که نیاز به تفکر پیچیده دارند، چالش برانگیز می شود.

علاوه بر این، بر حافظه کاری ما تأثیر می‌گذارد که برای حفظ تمرکز و توجه در حین انجام وظایف بسیار مهم است.

فشار

استرس یک مسئله رایج است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. در بیشتر موارد قابل مدیریت است. اما وقتی استرس مزمن و مداوم می شود، بر توانایی فرد برای تمرکز تأثیر می گذارد.

نگرانی ها و نگرانی های روزمره، تمرکز را به چالش می کشد. علاوه بر این، گاهی اوقات استرس نشانه یک مشکل یادگیری خاص است.

حتی ممکن است متوجه آن نشویم تا زمانی که استرس بر ما غلبه کند و بر توجه ما تأثیر بگذارد. بنابراین، شناسایی علل زمینه‌ای استرس و توسعه راهبردهای مقابله‌ای برای مقابله با آن مفید است.

مشکلات عاطفی یا روانی

مسائل عاطفی یا روانی می تواند شرایط مختلفی باشد. برخی از آنها اضطراب، اختلال دوقطبی، افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان هستند.

همچنین شامل مشکلات یادگیری خاص مانند ADHD، نارساخوانی، سندرم آسپرگر یا ناتوانی های جسمی می شود. این چالش ها توانایی فرد را برای تمرکز مختل می کند.

نکات تمرکز

نکات مفید تمرکز برای دانش آموزان

اگر هنگام نیاز به مطالعه تمرکز کردن برای شما دشوار است، در اینجا دستورالعمل های مفیدی وجود دارد:

یک محیط آموزشی مناسب انتخاب کنید

هنگام انتخاب یک محیط مطالعه، مهم است که تأثیر آن را بر توانایی تمرکز خود در نظر بگیرید. انتخاب یک محیط مساعد یک رویکرد پیشگیرانه برای به حداقل رساندن حواس پرتی است.

برای آزمایش مکان‌های احتمالی مطالعه، برخی از عوامل را در نظر بگیرید، مانند اینکه آیا احتمال کمتری وجود دارد که با وقفه مواجه شوید و آیا امکان جلوگیری از صدای محیط یا کنترل سطوح نویز وجود دارد.

همچنین، تعیین کنید که آیا محیط به اندازه کافی راحت است که در آن کار کنید، اما نه آنقدر دنج و راحت که ممکن است بیفتید و به خواب بروید. به عنوان مثال، به نور و دمای اتاق توجه کنید.

در صورت نیاز به مکان مطالعه متفاوتی برای کمک به تمرکز، گزینه های جایگزین را بررسی کنید. همانطور که تمرین نشان می دهد، برخی از افراد برای مطالعه در مکان های عمومی راحت تر هستند. گاهی اوقات دانش آموزان کافه یا مراکز خرید را برای انجام تکالیف انتخاب می کنند. اما در بیشتر موارد، بهره وری نیاز به سکوت و یک فضای کاری منظم دارد.

متأسفانه، گاهی اوقات حتی این نیز تمرکز خوبی را تضمین نمی کند. وضعیت اخلاقی یک فرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی از دانش آموزان به سادگی نمی توانند جریان تکالیف را اداره کنند، بنابراین نیاز به استراحت دارند. گاهی اوقات، سازماندهی یک خواب کامل یا اوقات فراغت به دلیل انشا، تمرین، سخنرانی و تکالیف غیرممکن است.

اگر تحت فشار هستید یا استرس دارید، از نویسندگان حرفه ای کمک بخواهید. این فرآیند تا حد امکان ساده است: به کسی پول می دهید تا یک مقاله یا مقاله تحقیقی بنویسد و سپس مقاله نهایی را دریافت کنید. این کار استرس را کاهش می دهد و تمرکز شما را بر روی مطالعه آسان تر می کند. مزیت مهم دیگر فرصتی برای استراحت و وقت گذاشتن برای خود است.

حواس پرتی و وقفه

اینها موانع رایج برای بهره وری هستند. آنها اشکال مختلفی دارند، از سر و صدای بیرونی و اعلان ها گرفته تا حواس پرتی های درونی مانند گرسنگی، استرس یا نگرانی.

وقتی حواس‌مان پرت می‌شود، برای تمرکز مجدد و بازگشت به کار، انرژی ارزشمند مغزی لازم است.

برای بهینه سازی زمان مطالعه، کاهش این اختلالات تا حد امکان مهم است. با شناسایی موارد خاصی که حواس شما را پرت می کنند شروع کنید و برای حذف آنها از فضای کاری خود اقداماتی را انجام دهید. این می‌تواند شامل بی‌صدا کردن تلفن، خاموش کردن اعلان‌ها، یا اینکه دیگران بدانند برای مدتی در دسترس نخواهید بود، باشد.

برای اختلالات داخلی، استراحت های مطالعه کنید تا ذهن خود را پاک کنید. به عنوان مثال به پیاده روی بروید. به یاد داشته باشید که به نیازهای جسمانی خود نیز رسیدگی کنید. نگه داشتن تنقلات و آب در این نزدیکی شما را برای این کار سوخت می کند.

چند وظیفه ای

چندوظیفه ای یک باور رایج است که در هنگام مطالعه بی تاثیر است. تحقیقات نشان داده است افرادی که چند کار را انجام می دهند، به جای انجام همزمان دو کار، بین کارها به عقب و جلو می روند.

این منجر به کاهش عملکرد کار و احتمال کمتری برای حفظ اطلاعات بعدی می شود. در حالی که انجام چند کار ممکن است در سایر زمینه های زندگی ما مفید باشد، مطالعه و حل مسئله نیاز به توجه عمیق دارد.

وقفه ها و اختلالات ناشی از تلاش برای انجام بیش از یک کار، تمرکز و یادآوری اطلاعات را سخت تر می کند.

چگونه به دانش آموزانی که در توجه مشکل دارند کمک کنیم

اگر معلمی با دانش‌آموزانی هستید که با توجه و تک‌نگر دست و پنجه نرم می‌کنند، راهبردهای زیادی برای کمک به شما وجود دارد.

استراحت های کوتاه مدت مکرر در طول درس، وظایف را قابل کنترل تر می کند. تقسیم وظایف به تکه های کوچکتر و قابل مدیریت تر. همچنین، تقسیم سؤالات یا وظایف بین گروه ها، همکاری و حمایت همتایان را تشویق می کند.

حرکات بدنی را در درس بگنجانید. از دانش‌آموزان بخواهید که صندلی‌های خود را در طول کلاس عوض کنند و به آنها اجازه دهید با افراد مختلف کار کنند.

کلاس درس را عاری از به هم ریختگی و حواس پرتی نگه دارید، به خصوص برای دانش آموزانی که تفاوت های یادگیری خاص دارند. وقتی فضا تمیز و مرتب باشد، انگیزه و تمرکز بیشتری روی یادگیری دارند.

به همین ترتیب، انواع فعالیت های شنوایی، بصری و حرکتی را شامل شود. الگوهای تعامل را با اجازه دادن به یادگیرندگان برای کار با هم به صورت جفت و یک به یک تغییر دهید.

به دانش‌آموزان جوان‌تر نظارت بیشتری کنید تا زمانی که به آنها کمک کنید تا استراتژی‌هایی برای کار با نظارت کمتر ایجاد کنند. همچنین، بازی‌های حافظه و توجه را انجام دهید تا به فراگیران کمک کند تمرکز بهتر و طولانی‌تری داشته باشند.

همیشه یک فعالیت اضافی برای دانش آموزانی که کار خود را سریعتر از بقیه گروه تمام می کنند در دسترس داشته باشید.

نتیجه

نیاز به اتخاذ یک استراتژی مطالعه موثر، مانند نوشتن نکات برجسته مفاهیم کلیدی و خلاصه کردن جزئیات مهم وجود دارد.

همچنین می توانید فلش کارت ایجاد کنید و اطلاعات را در تکه های کوچکتر جذب کنید. برنامه ای تنظیم کنید و به درستی از بدن خود مراقبت کنید. یک فضای مطالعه آرام و بدون تداخل ایجاد کنید و تلفن خود را خاموش کنید یا آن را در حالت بی صدا قرار دهید.

در طول جلسه مطالعه خود از بررسی رسانه های اجتماعی یا ایمیل خودداری کنید و در فواصل زمانی منظم استراحت کنید تا ذهن خود را شارژ و تازه کنید.

پیروی از این روش های مطالعه به شما کمک می کند تا بهترین استفاده را از برنامه خود ببرید.