تولد معایب کتوژنیک

قبل از شروع این سبک جدید حتماً باید در مورد نکاتی که در ادامه مطلب به آنها میپردازم، آگاه غیرمجازها در رژیم کتوژنیک چیست؟ باشید. شما می توانید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با یک نمونه برنامه غذایی دقیق آشنا شوید. اما هیچ میدانستید که میتوانید کربوهیدرات موجود در غذاهای روزانه خود را با چربیهای سالم و طبیعی جایگزین کنید، بدون آن که نگران وزن یا قلبتان باشید؟ در اکثر رژیمهای لاغری افراد از این نکته گلهمند هستند که چرا قبل از اثرات کاهش وزن، آثار لاغری چهره و ایجاد چینوچروک در پوست صورت را میبینند؟

رژیم کتوژنیک برای چاقی بدنسازان به کربوهیدرات عادت دارند و بدون مصرف آن، خود را خسته و بدون انرژی میبینند. یک رژیم غذایی کتوژنیک معمولی مصرف برنج، ماکارونی، میوه، غلات، نان، لوبیا و سبزیجات نشاستهای مانند نخود و سیبزمینی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. در واقع کتو نیز با محدود کردن میزان کالری و انتخابهای غذایی شخص، میتواند برای کاهش وزن مثمرثمر واقع شود. با خرید محصولات کتوژنیک می توانید انرژی مورد نیاز بدن خود را به طور کامل دریافت کنید. چاشنی ها: می توانید از نمک ، فلفل و انواع گیاهان و ادویه های سالم استفاده کنید.

بنابراین به وعدههای غذاییتان کمی نمک اضافه کنید یا از مکمل های غذایی استفاده کنید. کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتونزا (Keto Diet)، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در غیر این صورت، با عدم دریافت فیبر کافی، دچار یبوست خواهید شد. چربی استفاده شده در این رژیم نیز مانند دو نوع قبل باید سالم و ترجیحا بر پایه روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل و…

اما اولین بار در دهه ۱۹۲۰ توسط پزشکان برای جلوگیری از حاد شدن بیماری هایی مثل سرع و دیابت به وجود آمد. متخصصین تغذیه معتقدند، موادی مثل کلسیم، ویتامین D، منیزیم و اسید فولیک در رژیمهای کتوژنیک بهندرت یافت میشوند. آقای دکتر کریس مور که یک متخصص تغذیه ورزشی است میگوید: کربوهیدرات مصرفی خود را از میان سبزیجات پر از فیبر انتخاب کنید. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان میدهد که رژیم کتو کیفیت تمرینهای ورزشی را بهبود میدهد. سندروم تخمدان پلیکیستیک: رژیم کتوژنیک در کاهش سطح انسولین مؤثر است.

تنها در این شرایط است که از خطرات کاهش سریع و خطرناک قند خون در امان خواهید ماند. تنها چیزی که واقعاً مشخص است، موفقیت در کاهش وزن و چربی است. نتیجه اینکه: شما در یک رژیم کتوژنیک غذای بیشتری میخورید اما در عین حال وزن کم میکنید. که این مسئله نیز به تنهایی می تواند منجر به ایجاد نتیجه عالی در بدن شود. و مانند هر رژیم غذایی دیگر، فقط در صورت متعهد ماندن به آن و در دراز مدت به نتیجه می رسید.

در هر وعده با وزن حدود 80 گرم، 224 کالری، 0 گرم کربوهیدرات خالص، 22 گرم پروتئین و 14 گرم چربی وجود دارد. علاوه بر این، 95.2٪ از گروه کتوژنیک همچنین قادر به توقف و یا کاهش داروهای دیابتی بودند، در مقایسه با 62% در گروه کربوهیدرات بالا. در مورد کتو ، انسولین (هورمون ذخیره کننده چربی) به میزان زیادی افت می کند که بدن شما را به دستگاه چربی سوزی تبدیل می کند. کتون ها انرژی مصرفی مغز را تامین می کنند.

همچنین کتون ها نیز با تاثیر بر مغز موجب کاهش اشتها هستند. در این حالت، کبد چربی را به مولکولهای انرژی کوچکی به نام کتون تبدیل میکند که مغز و سایر اندامها میتوانند از آن برای انرژی استفاده کنند. مطالعهای در سال 2019 نشان داد که رژیمهای یویو شکل، خصوصاً در زنان منجر به بیماریهای قلبی و عروقی میشود. تحقیقات نشان داد که پیروان یک رژیم گیاهی کمچرب در روز 700 کالری کمتر مصرف کردهاند. تنها در این صورت است که از عوارض کاهش شدید قند خون به نام هیپوگلیسمی، در امان خواهید ماند.

در این نوع رژیم میزان مصرف کربوهیدرات کم، چربی زیاد و پروتئین به میزان متوسط است، به عبارت دیگر 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف میشود. با این حال، مصرف زیاد پروتئین و کتون زیاد ممکن است به به حداقل رساندن کاهش عضلات کمک کند ، به خصوص اگر تمرینات قدرتی انجام دهید. علاوه بر این، روزه داری متناوب با افزایش سطوح هورمون رشد در انسان، افزایش حساسیت به انسولین، بهبود بازسازی سلولی و اصلاح ژن های تغییر یافته مرتبط است.

البته همانطور که در قسمتهای قبلی گفتیم، باید این کار را تحت نظر پزشک معالج انجام دهید. اگر به دیابت مبتلا هستید برای هر نوع تغییر در سبک زندگی، حتماً باید با پزشک معالج خود صحبت کنید. بله. اما عضله سازی با این رژیم و نیز رژیم با مقدار متوسط کربوهیدرات کارآمد نیست. برای محافظ از کلیه ها باید مقدار متعادلی از املاح، مواد معدنی و ویتامینی، به بدن رسانده شود. کربوهیدرات، تا چه مقدار باید کم باشد؟ این کار را تا آنجا ادامه دهید که پوره کاملا با شیر مخلوط شود و نوشیدنی یکدست به دست آید.

یکی از رژیمهای غذایی که ثابت کرده است برای کاهش وزن سریع بسیار موثر است، رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار کم و پرچرب است. پیروی از برنامهای که شدیدترین محدودیتهای مصرف کربوهیدرات بر آن حاکم است، شما را راضی میکند؟ مطالعات نشان میدهد که کتوهای کمکالری میتواند به شما در کاهش BMI و تجربهی تناسب اندام کمک کند. در قسمت بالا دربارهی رژیمهای یویو شکل و معایب آن توضیح دادم. البته برای اثبات قطعی برخی از موارد بالا به مطالعات بیشتری نیاز است.

حتی در برخی موارد شاید شخص اصلاً نیازی به دارو نداشته باشد. متخصص کتوژنیک به شما کمک میکند که در این مسیر به آسیب کمتری دچار شوید. اگر اینگونه عمل کنید، تاثیرات منفی کمتری را تجربه خواهید کرد. اگر خودتان را خوب میشناسید و اطمینان دارید که پایبندی دائمی به این محدودیتها از دایره توانایی شما خارج است، احتمالاً کتوژنیک انتخاب مناسبی برایتان نیست. البته این رژیم از آنجا که کلسترول خوب را افزایش می دهد و کلسترول بد را کاهش می دهد برای درمان و کنترل بیماری های قلبی و عروقی هم خوب است.

خوب هست این رو هم بدونید که خیلی از مطالعات روی SKD انجام شده و راجع به بقیه ی اون ها حرف زیادی زده نشده. اگر شخص دچار بیماری دیابت باشد، با در پیش گرفتن رژیم کتوژنیک، کنترل بهتری روی گلوکز خون خواهد داشت. بله، اما ممکن است مانند یک رژیم غذایی با کربوهیدرات در حد متوسط عضله بدست نیاورید. از آنجا که خوراکیهای بسیاری در این برنامه غذایی محدود میشود، باید برای بدست آوردن برخی از آنها و جلوگیری از فقر ویتامینها به مکملها روی بیاورید. This ​data w᠎as g ener ated by GSA Conte᠎nt Gener ator D᠎emov er sion .

برخی مطالعات نشان میدهد که این رژیمها کلسترول را افزایش میدهند. رژیم کتوژنیک باعث میشود که بدن در طول انجام تمرینات ورزشی، چربی بسوزاند. در سبک جدید زندگی شما، اغلب میوهها، غلات و سبزیجات حذف میشوند. وقتی شما کربوهیدرات را تقریباً از برنامه غذایی خود حذف میکنید در واقع حجم عظیمی از کالری را کم کردهاید. تحقیقات نشان داده است که برنامههای غذایی کمکربوهیدرات و کربوهیدرات بسیار کم (که کتو در این دسته قرار میگیرد) اثرات متفاوتی بر سطح کلسترول خون دارد.

مطالعات نشان داده که یک برنامهی کمکربوهیدرات میتواند نیاز به دارو را در این نوع بیماران کاهش دهد. مصرف رب انار در هضم غذا تأثیر گذار است. کافی است هر صبح یک قاشق رب انار ترش مصرف کنید تا با افزایش سوختوساز بدن از قید بیماری خطرناکی مانند کبد چرب نیز رهایی پیدا کرده باشید. با این حال، برخی از محققین معتقدند، هیچ مدرک علمی در مورد تاثیر قطعی این رژیم غذایی بر سلامتی وجود ندارد. برخی از تحقیقات نشان میدهد که استفاده از چربی و پروتئین زیاد، بر سلامتی قلب تاثیر منفی دارد.

براساس گزارش برخی از افراد در مورد برنامه غذایی، معمولاً این عارضه طی چند روز به پایان میرسد. در غیاب گلوکز بدن شروع به سوختن چربی و تولید کتون می کند. این امر باعث می شود بیش تر در معرض خطر سنگ کلیه، شکنندگی استخوان ها، و مشکلات مرتبط با کیسه ی صفرا قرار بگیرید. البته طرفداران کتو معتقدند که با وجود چربی، کتوژنیک یک رژیم کمکالری نیست. ما توصیه نمیکنیم که آبلیمو را به عنوان ماده چربی سوز قوی برای لاغری مصرف کنید، ولی بر اساس مطالعات لیمو باعث بهبود حرکات روده میشود، احساس گرسنگی را کم میکند و بهطور کلی بر روی لاغری شکم و تمام بدن تأثیرگذار است.

تمرکز افراد در این دسته روی کاهش وزن نیست. بیشتر مطالعات نشان میدهند در رژیم کتوژنیک، بعد از یک سال، کاهش وزن قابل توجهی ندارد و رژیمهای لاغری که متعادلترند و کربوهیدرات بیشتری در آنها وجود دارد (نسبت به رژیم کتوژنیک)، کاهش وزن قابل توجهتری دارند. رژیم روزه داری متناوب برای کاهش وزن بسیار موثر بوده و با فواید سلامتی زیادی مرتبط است. در مورد نیازهای تغذیهای خود با پزشک صحبت کنید. این نکتهای است که فعلاً در ابهام باقی مانده است.

مثلاً افرادی که ناگهان تمام کربوهیدراتها را از برنامه غذایی خود حذف و حجم زیادی از چربی را وارد رژیم خود میکنند. در اینجا لیستی از غذاهایی که مصرف آنها در رژیم غذایی کتوژنیک باید محدود یا حذف شود آوردهایم. با حذف طیف وسیعی از گروههای غذایی ممکن است دچار سوء تغذیه شوید. اگر دوست دارید که اضافه وزن خود را سریعاً از دست بدهید، رژیم کتوژنیک با کاهش اشتها این کار را انجام میدهد. این رژیم با تاثیر زیادی بر چربی سوزی می تواند به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.