انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای چاقی و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای دستیابی به کاهش وزن موفق و با سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، رژیم غذایی سالم باید نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی ، علاوه بر درشت مغذی ها مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را برآورده کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق رژیم گیران انجام شده و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این رژیم غذایی دوره ای ناشتا است[1] همچنین به عنوان یک روز بین رژیم غذایی کامل کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز برای یک فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (مربوط به برآورد انرژی مورد نیاز یک فرد) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن همراه با رژیم غذایی بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه است.

رژیم هایی که شامل مکمل های غذایی هستند: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از فرآوری به جای وعده اصلی است. این روش می تواند برای کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات بدست آمده را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم کربوهیدرات ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر میزان کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از عوامل افزایش همه گیری چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که طبیعتاً به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق متقابلاً منحصر به فرد نیستند. در طراحی رژیم غذایی باید نیازها و اولویت های فرد و حتی تیپ شخصیتی او در نظر گرفته شود.

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند ناراحتی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

روزه روز جایگزین

دیدگاهتان را بنویسید