علت و انواع درد بعد از نزدیکی


درد بعد از نزدیکی یکی از مشکلات رایج است که علاوه‌ بر درد جسمی و کاهش لذت رابطه جنسی، روابط بین زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید با انواع درد بعد از رابطه جنسی، علت‌ها و راه‌های درمان آن آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

علت درد بعد از رابطه جنسی

عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد درد بعد از نزدیکی شود. از جمله:

خشک‌بودن واژن

گاهی علت درد در رابطه جنسی خشک‌بودن و ایجاد اصطکاک در ناحیه واژن است. در واقع وقتی تحریک صورت می‌گیرد، واژن ماده‌ای را ترشح می‌کند تا فضا را لیز کرده و دخول را آسان کند. در صورتی که ترشحات واژن در زمان رابطه کافی نباشد یا این تحریک به ‌صورت کامل انجام نشده ‌باشد، رطوبت کافی وجود نخواهد داشت. این احساس ناراحتی تا مدتی کوتاه بعد از رابطه هم ادامه دارد.

کاندوم و روان‌کننده‌های

واکنش افراد مختلف در رابطه با کاندوم و روان‌کننده‌ها متفاوت است. در برخی از افراد استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث درد بعد از نزدیکی در واژن شود.

عفونت قارچی

عفونت قارچی نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در رابطه جنسی شود. اگر علائمی مثل خارش واژن، ورم و درد در هنگام ادرار کردن را دارید، ممکن است که به عفونت قارچی مبتلا باشید.

فیبروم رحم

فیبروم رحم توده‌هایی خوش‌خیم است که در داخل رحم قرار دارد. در صورتی که این توده‌ها رشد کنند، امکان ایجاد درد بعد از نزدیکی وجود دارد.

یائسگی

در دوران یائسگی و اندکی قبل از آن، مقدار هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند. استروژن کمتر باعث تولید کمتر روان‌کننده‌ها توسط بدن می‌شود در نتیجه رابطه دردناک خواهد شد. همچنین بافت واژن در یائسگی نازک‌تر می‌شود که این مورد نیز باعث ایجاد درد در رابطه جنسی می‌شود.

ولوودینیا

ولوودینیا یک بیماری غیر رایج است که سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بعد از رابطه جنسی احساس درد خواهند داشت. علاوه ‌بر این مواردی مثل احساس ضربان یا سوزش در واژن را تجربه می‌کنند.

در صورتی که این بیماری و درد بعد از نزدیکی شدید باشد، حساسیت زیادی را ایجاد می‌کند، به ‌طوری که فرد حتی در انجام امور روزانه نیز با مشکل مواجه می‌شود.

عفونت‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی مثل کلامیدا یا سوزاک رابطه جنسی را دردناک می‌کند. برای تشحیص این عفونت‌ها مراجعه به پزشک ضروری است.

روابط جنسی غیر نرمال

روابط جنسی خشن و روابطی که بیش از اندازه طول بکشد، باعث ایجاد درد در واژن می‌شود. 

آسیب فیزیکی به واژن

اگر به هر دلیلی مثل تصادف، جراحی یا مواردی از این قبیل، آسیبی به واژن وارد شود، باعث ایجاد درد در هنگام رابطه می‌شود. 

انواع مختلف درد بعد از رابطه جنسی

در این بخش به انواع درد بعد از نزدیکی می‌پردازیم.

درد زیر شکم بعد از نزدیک

به درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی دیسپارونیا گفته می‌شود. موارد زیر می‌تواند علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان باشد:

  • واژینیسموس: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار انقباضات غیر ارادی واژن موقع دخول می‌شوند. در واقع واژن در برابر ورود هر جسم خارجی منقبض می‌شود؛ این مشکل باعث دخول دردناک یا حتی عدم امکان برقراری رابطه جنسی می‌شود.
  • عفونت: عفونت یکی از علت‌های رایج درد بعد از نزدیکی و ولوودیناست. در صورت داشتن عفونت حتما باید اقدامات لازم برای درمان انجام شود. 
  • استرس: این عامل می‌تواند همه جنبه‌های زندگی شخص را با مشکل مواجه کند. حتی در ایجاد درد بعد از رابطه جنسی نیز موثر است.
  • آتروفی واژن: این بیماری بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که در سنین یائسگی هستند. در آتروفی واژن، میزان هورمون استروژن کاهش می‌یابد و این موضوع باعث خشکی واژن و احساس درد در هنگام رابطه یا بعد از آن می‌شود.

درد نزدیکی در دوران بارداری

درد بعد از نزدیکی در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که مادران باردار را به ‌شدت نگران می‌کند؛ اما باید بدانید که جنین در کیسه آمونیک قرار دارد و به‌ همین علت خطری برای او وجود ندارد؛ اما بهتر است که از پزشک خود در مورد نزدیکی در دوران بارداری سوال کنید.

در صورتی که دچار انقباض بعد از نزدیکی شدید، روی زمین بخوابید و عضلات خود را ریلکس کنید. این انقباض‌ها معمولا مشکلی را ایجاد نمی‌کنند؛ اما در صورتی که با علائم زیر مواجه شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • پاره‌شدن کیسه آب
  • تبخال ناحیه تناسلی
  • خونریزی
  • درد یا گرفتگی در ناحیه شکم
  • پایین‌بودن جفت
  • ضعف دهانه رحم

گرفتگی عضلات بعد از نزدیکی

گرفتگی یکی از انواع دردی است که ممکن است بعد از رابطه جنسی به‌وجود آید. عواملی که می‌تواند باعث ایجاد این درد بعد از نزدیکی شوند، عبارتند از؛

  • التهاب لگن
  • کیست تخمدان
  • بارداری
  • استفاده از IUD

درد در ناحیه پهلو و کمر بعد از رابطه جنسی

این اتفاق بعد از اولین رابطه جنسی یا در دوران بارداری عادی است؛ اما برخی از افراد آن را به‌ صورت مداوم تجربه می‌کنند. از علل ایجاد درد پهلو و کمر بعد از رابطه جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت ادراری: عفونت ادراری، مثانه و کلیه می‌تواند باعث ایجاد درد بعد از نزدیکی و در زمان رابطه جنسی و بعد از آن شود. این درد در کمر، ناحیه مثانه و کلیه‌ها احساس می شود.
  • فشار به عضلات: در صورتی که از پوزیشن نامناسب برای رابطه جنسی استفاده کنید یا اینکه رابطه جنسی خشن داشته باشید، به عضلات فشار وارد شده و باعث ایجاد درد بعد از رابطه می‌شود.

درد در رابطه جنسی قبل از پریود و تخمک‌گذاری

برخی از افراد درد قاعدگی یا دیسمنوره را تجربه می‌کنند. این درد معمولا یک تا دو روز قبل از پریودی آغاز می‌شود. ممکن است که در این زمان یا در دوره تخمک‌گذاری، بعد از رابطه درد داشته باشید.

درمان درد بعد از رابطه جنسی

در صورتی که درد بعد از نزدیکی بدون علائم دیگر باشد و بعد از یک ساعت رفع شود، می‌توانید روی احساسات و معاشقه بیشتر کار کنید تا این مشکل از بین برود. استفاده از برخی مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن و همچنین برخی مکمل‌ها مانند ویتامین E و امگا 3 

می‌تواند به درمان درد زیر شکم بعد از رابطه کمک کند. همچنین استفاده از کمپرس گرم نیز مفید است. چرا که باعث افزایش جریان خون در ناحیه و تسکین درد می شود.  اما در صورت مشاهده موارد زیر باید برای درمان درد بعد از رابطه از پزشک کمک بگیرید:

  • درد زیر شکم بعد از نزدیکی و به دفعات
  • داشتن عفونت
  • داشتن تب
  • مشکلات تخمدان
  • واژینیسموس
  • احساس درد شدید
  • نزدیکی بعد از جراحی یا زایمان
image 4

جمع‌بندی

درد بعد از نزدیکی یکی از شکایت‌های رایج زنان است که لذت رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل می‌تواند به علل گوناگون اتفاق بیفتد که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. درد پس از نزدیکی در ناحیه زیر شکم یا کمر و پهلو دیده می‌شود یا اینکه به ‌صورت گرفتگی عضلات خود را نشان می‌دهد. 

اگر به دفعات و بعد از هر بار نزدیکی با این گونه دردها مواجه هستید یا علائم دیگری را همراه با آن مشاهده کردید، حتما با پزشک مطرح کنید.

https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%86%D8%B2%D8%AF%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C/



Source link