7 تا از بهترین غذاها برای سلامت چشم


این مقاله را لیست کنید

مروری بر این مقاله

حفظ رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ سلامتی مهم است و می تواند به کاهش خطر بیماری های چشمی کمک کند. با خوردن غذاهایی که دارای طیف وسیعی از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی معروف به آنتی اکسیدان هستند ، می توان از بیماری های جدی چشم جلوگیری کرد.

بیماریهای چشمی که می توانید با رژیم غذایی سالم از آنها دوری کنید عبارتند از:
  • آب مروارید که باعث اختلال بینایی می شود
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ، که می تواند بینایی شما را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید بد در شب

این آنتی اکسیدان ها در برابر اکسیدان هایی که می توانند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند مقاومت می كنند.

چشمان شما برای سالم ماندن به انواع آنتی اکسیدان ها نیاز دارند. این شامل:

بهترین رژیم غذایی با انواع پروتئین ها ، شیر ، میوه ها و سبزیجات متعادل است. سعی کنید در طول روز غذاهای رنگارنگ بخورید و انواع مختلف غذاها را در رنگ های مختلف ترکیب کنید. شما باید مصرف غذاهای ناسالم فرآوری شده ، دارای چربی اشباع بالا یا قند زیاد را محدود کنید.

در اینجا هفت مورد از بهترین غذاها برای سلامت چشم شما آورده شده است. اکثر آنها به طور کلی در تمام طول سال با قیمت مناسب در دسترس هستند. می توانید به تنهایی یا در دستور العمل های پیچیده تر از آنها لذت ببرید.

1- ماهی

ماهی ، به ویژه ماهی قزل آلا ، می تواند یک غذای عالی برای سلامتی باشد. ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های “سالم” هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به افزایش بینایی و سلامت شبکیه چشم کمک کنند. آنها همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی در رژیم غذایی خود بخورید. هنگام خرید ماهی قزل آلا ، یک نوع ماهی وحشی را به جای ماهی آزاد پخته انتخاب کنید. این به این دلیل است که ماهی قزل آلا پرورش یافته در مزرعه دارای منبع چربی اشباع شده و امگا 3 کمتری نسبت به ماهی آزاد است.

ماهی قزل آلا و اکثر ماهی ها را می توان کبابی یا کبابی کرد. آن را با گیاهان تازه ، لیمو ، نمک و فلفل برای یک شام ساده و خوشمزه امتحان کنید.

ماهی برای سلامت چشم
ماهی برای سلامت چشم

خواندن:

خوردن پوست ماهی خوب است یا خیر؟


2- اییر

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. زرده حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین و روی است که همه آنها برای سلامت چشم ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند. قرنیه سطح چشم است. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مربوط به سن را کاهش می دهند. روی به سلامت شبکیه کمک می کند. شبکیه پشت چشم است. روی همچنین به دیدن چشم ها در شب کمک می کند.

تخم مرغ بسیار متنوع است و می تواند برای قهوه ، ناهار و شام استفاده شود. یک راه آسان برای لذت بردن از تخم مرغ پخت آن سخت است. آنها را روی سالاد و ساندویچ امتحان کنید. حتی می توانید یک تخم مرغ آب پز را برای میان وعده بخورید.

تخم مرغ برای سلامت چشم
تخم مرغ برای سلامت چشم

خواندن:

خواص بی نظیر تخم بلدرچین برای بدن


3- بادام

بادام ، مانند دیگر مغزها و دانه ها ، معمولاً برای سلامتی مفید است. بادام حاوی ویتامین E. این ویتامین در برابر مولکول های ناپایدار که بافت های سالم را هدف قرار می دهند محافظت می کند. مصرف منظم ویتامین E می تواند از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن و همچنین آب مروارید جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز بشمارید. یک وعده بادام حدود 23 آجیل یا 1 فنجان است و 11 IU دارد. سایر آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند ، از جمله تخمه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی.

در هر زمان می توانید از بادام لذت ببرید. آنها همچنین در قهوه ، ماست یا سالاد خوشمزه هستند. فقط به یاد داشته باشید که در مورد اندازه بخش مراقب باشید. بادام کالری بالایی دارد ، بنابراین سعی کنید میزان مصرف خود را به یک تا دو وعده در روز محدود کنید.

بادام برای سلامت چشم
بادام برای سلامت چشم

خواندن:


4- شیر

محصولات لبنی مانند شیر و ماست می توانند برای چشم مفید باشند. آنها حاوی ویتامین A و همچنین روی معدنی هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند در حالی که روی از طریق کبد به چشم ها کمک می کند. روی در سراسر چشم ، به ویژه در شبکیه و کوروئید ، که بافت عروقی زیر شبکیه است ، یافت می شود. این ماده معدنی مهم به دید در شب و همچنین جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. گاوهای شیری که از علف تغذیه کرده اند بیشترین مزایا را دارند.

محصولات لبنی را می توان در طول روز مصرف کرد. می توانید یک لیوان همراه غذا میل کنید یا از آن در قهوه و چای یا قهوه لذت ببرید. ماست یک گزینه سالم برای قهوه یا میان وعده است.

محصولات لبنی برای سلامت چشم
محصولات لبنی برای سلامت چشم

5- هویج

هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج ، مانند تخم مرغ ، حاوی ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A و بتاکاروتن به سطح چشم کمک می کند و همچنین می تواند از عفونت چشم و سایر بیماری های جدی چشم جلوگیری کند.

خوردن هویج در حال حرکت آسان است. ژول هویج کامل یا کیسه هویج بچه را برای میان وعده بعد از ظهر یا عصر آماده نگه دارید. برای رژیم اضافی ، آنها را به سالاد و سوپ اضافه کنید ، یا آنها را خرد کنید و مافین یا خمیر پنکیک را اضافه کنید.

هویج برای سلامت چشم
هویج برای سلامت چشم

خواندن:

فواید خوردن هویج برای چشم ها + سایر خواص فوق العاده

آیا هویج برای دیابت مفید است؟


6- برگ کلم

کلم به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. برای سلامت چشم بسیار مفید است. کلم حاوی آنتی اکسیدان لوتئین و زآگزانتین است که در تخم مرغ و سایر غذاها نیز یافت می شود. این مواد مغذی می توانند از بیماری های جدی چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند. لوتئین و زآگزانتین در بدن ساخته نمی شوند ، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یک وعده 100 گرم کلم پیچ ، که حدود 1.1 فنجان است ، حاوی 11.4 میلی گرم لوتئین است و توصیه می شود روزانه 10 میلی گرم مصرف کنید. سبزیجات دیگر سرشار از لوتئین فلفل قرمز و اسفناج هستند.

برگ کلم را می توان به چیپس میان وعده تبدیل کرد. ابتدا برگها را بشویید ، سپس آنها را به قطعات کوچک برش دهید. آن را در روغن زیتون آغشته کرده و 20 دقیقه یا بیشتر بپزید تا کلم پیچ ترد شود. می توانید آنها را با کمی نمک بپاشید. همچنین می توانید کلم را برای غذای جانبی بخورید یا در سالاد سرو کنید.

برگ کلم برای سلامت چشم
برگ کلم برای سلامت چشم

7- نارنجی

پرتقال و دیگر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که کلید سلامتی است. این ویتامین که عمدتا در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود ، به سلامت عروق خونی در چشم کمک می کند. می تواند با ایجاد آب مروارید و در ترکیب با سایر ویتامین ها و مواد مغذی با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مبارزه کند.

برای لذت بردن از پرتقال ، می توانید آب پرتقال بنوشید ، آن را به عنوان میان وعده پوست بگیرید یا به سالاد میوه اضافه کنید.

پرتقال برای سلامت چشم
پرتقال برای سلامت چشم

نتیجه

رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم ضروری است. حفظ رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها ، از بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و بهترین عملکرد چشم را تضمین می کند.

سعی کنید هر روز انواع غذاهای کامل و فرآوری نشده بخورید. در صورت داشتن مشکل چشمی به پزشک مراجعه کنید زیرا با مداخله زودهنگام از شرایط جدی تر جلوگیری می شود.

نکاتی برای سلامت چشم

مراقبت منظم از چشم ها برای حفظ سلامت چشم بسیار مهم است. خوردن چشمان سالم تنها راه محافظت از چشم ها نیست. راههای دیگر برای حفظ سلامت چشم عبارتند از:

  • هر دو تا دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید
  • در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • هنگام انجام ورزش ، سرگرمی ، پروژه های خانه یا شرایط کار از محافظ چشم استفاده کنید
  • مدیریت قند خون

پرسش و پاسخ

از جلو:

من الان عینک می زنم. آیا غذاهایی وجود دارد که می توانم برای بهبود چهره ام بخورم تا دیگر نیازی به عینک نداشته باشم؟

{بیمار ناشناس}

پاسخ:

بهبود احتمالی بینایی به دلیل مصرف غذا بستگی به وضعیت چشم پایین دارد. دژنراسیون ماکولا و شب کوری نمونه هایی از شرایطی است که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ، آنتی اکسیدان های لوتئین ، زئاتانکسین و اسیدهای چرب امگا 3 بهبود یا کاهش می یابد. نزدیک بینی و احتیاط برعکس رژیم غذایی سالم نیست. با این حال ، یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی ذکر شده در این مقاله می تواند از چشم ها در برابر از دست دادن زودرس بینایی محافظت کند.


پست های مرتبط:

قانون 20-20 چیست و چگونه از خستگی جلوگیری کنیم …

تمرینات: چگونه ، سلامت و تقویت چشم ها

دلایل قرمزی چشم: عوارض و درمان


دیدگاهتان را بنویسید