10 فایده رژیم کتوژنیک


مزایای رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سالها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کربوهیدرات کمی بسیار مفید و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش وزن بیشتر می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی را ارائه می دهد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد احساس درماندگی کرده و در زمان دیاکون های سخت تسلیم شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار منجر به کاهش اشتها می شود. مطالعات مستمر نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات ها را حذف کرده و پروتئین و چربی بیشتری می خورند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

متوقف کردن کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم کربوهیدرات دارند وزن بیشتری و زمان کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم چربی دارند ، کاهش می دهند ، هرچند رژیم های کم چرب کالری بالایی دارند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به دفع آب اضافی در بدن می کنند و سطح انسولین را کاهش می دهند و این منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می شود.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر وزن بیشتری از دست می دهند ، این بدون گرسنگی اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های معمولی به طور موثر وزن را تا شش ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از شکم شما خواهد بود

چربی ها در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیستند. محل ذخیره چربی بر نحوه تأثیر آن بر سلامتی شما و خطر بیماری تعیین می شود. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، نوع اول چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی است که در شکم ذخیره می شود که اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکم بسیار مثر است. در حقیقت ، بیشتر چربی هایی که افراد در رژیم های کم کربوهیدرات از دست می دهند به نظر می رسد از چربی شکم ناشی می شود. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها تا حد زیادی کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما وجود دارند. به خوبی ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل خطر فوق العاده خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است. یکی از محرک های اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، مصرف کربوهیدرات ها ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. از سوی دیگر ، رژیم های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL بیشتر باشد ، “کلسترول بد” کمتر است ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتر می شود. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم های کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی هستند.

بنابراین تعجب آور نیست که سطح HDL در رژیم های سالم و کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً فقط متوسط ​​یا حتی کاهش یا کاهش می یابد.

  1. قند خون پایین و سطح انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت و مقاومت به انسولین مبتلا هستند و رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

برخی از افراد دیابتی ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد بعد از 6 ماه مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را متوقف کردند یا آنها را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های کم کربوهیدرات یک روش م toثر برای کاهش فشار خون است ، که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری مرتبط با خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. در واقع ، سندرم متابولیک دارای تعدادی علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج این علائم بسیار مثر است. تحت چنین رژیم غذایی ، شرایط سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. اوضاع را بهبود بخشد LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. مسئله مهم اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچکتر با خطر بالای بیماری قلبی همراه هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهد در حالی که تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان بیماریهای مختلف مغزی

مغز شما به گلوکز احتیاج دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می تواند چنین قندی را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. در عین حال ، بسیاری از مغز شما همچنین می توانند کتون ها را بسوزانند ، که در هنگام گرسنگی یا هنگام خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک ده ها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر بیماری های مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

سرانجام

در علم تغذیه ، موارد متعددی در مورد مزایای بی نظیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون شما را بهبود بخشند ، بلکه اشتهای شما را نیز کاهش داده ، روند کاهش وزن را بهبود بخشیده و تری گلیسیرید را کاهش می دهند. اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید