گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شود ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد رژیم غذایی بدون گلوتن در مورد بیماری سلیاک شنیده باشید ، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، اما فقط برای جلوگیری از هرگونه اختلال در جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی ، نیازی به مصرف داروهای واقعا قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به ترکیب روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک ، رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “آهک” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود قوام یکنواختی به آرد می بخشد. این خواص چسبناک مانند به نان هنگام پخت حجم می دهد ، به طوری که بافت ترد و ترد دارد ، در حالی که طعم دلپذیر و رضایت بخشی را ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. قوی ترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در دانه ها و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه سفید یافت می شود. حتی برخی افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود تا آنجا که ممکن است غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن مصرف نکنید ، که به طور کلی شامل غلات ، گندم ، بلغور ، دانه های گندم ، جوانه سفید ، سبوس سفید ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا از سفید تهیه شده اند ، اما مواد اخیر فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، شیر ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک شده یا نگهداری شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • بوننلوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان اینها فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید مواد غذایی ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. اکنون یک برنامه جدید با نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد و غذاهای بدون گلوتن را شناسایی کنید. کافی است آن را روی گوشی خود نصب کنید

غذای بدون گلوتن

جالب است بدانید که برخی غلات بدون گلوتن ، نان و غذاهای سفید نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و کوکی ها ، که در سوپرمارکت ها و مواد غذایی سالم و ارگانیک یافت می شوند.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از هرگونه نان بر اساس سفیده خودداری کنید. در عوض می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (بدون گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد سنگ معدن ، آرد سویا ، آرد بادام خوراکی ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین هنگام انتخاب دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما فکر می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل هضم غذا یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نکند ، ممکن است چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن با چاقی ارتباط دارد؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. وقتی رژیم بدون گلوتن را شروع می کنید ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک لزوما کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم غذایی ، میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب با غذاهای بدون گلوتن جایگزین می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید از رژیم غذایی با این رژیم پیروی کنید ، مهم است که از پردازش غذاهای بدون گلوتن مانند کیک ، شیرینی و تنقلات خودداری کنید زیرا آنها می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، ما نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن را به عنوان رژیم غذایی به شما ارائه می دهیم:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا یک قوطی خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید