کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لب های افتاده ، من از ترازوی دیجیتالی پایین آمدم که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورد.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجمم زیاد میشه و من احساس گرانش خاصی داشتم.

و از همه مهمتر ، وحشتناک تر از همه لباسهای من مناسب نیست.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد متوسطی دائمی جین حتی صبح که از خواب بیدار شدم گویی یک کامیون 18 چرخ محرک از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح خاک را بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من مقابله ای بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل کننده باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را نیز به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم تازه از آب بیرون آمد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که در قسمت جلوی گردن نشسته است. فریب کوچکی آتشی را که بسیار می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی و طراوت کنید یا از این احساسات خوب محروم باشید.

اگر همیشه احساس کسالت می کنید و انرژی ندارید و با تمام آن احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، باید بیشتر به آن پروانه کوچک یا تیروئید خود توجه کنید.

با کم کاری غده تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از طرف دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی به آنها دستور داده شده است زندگی کنند و تسلیم اعضای بدن ما نشوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده کند می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. مواردی مانند قرار گرفتن در معرض بیماری های خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید. هدف آن هدف قرار دادن کودک است. عادی شدن (که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری از جمله شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما همچنین خسته و بی حال می شویم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نخواهد شد. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه این کار را انجام دهید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه شوید تا بایدها و نباید های غذای تیروئید وستون را برای شما بازگو کنم. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود قرار دهید هیچ رژیم غذایی ثابتی برای کم کاری غده تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که چاقی یک بیماری تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید می کند.
  • شما باید کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا از یک برنامه استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری به 500 کالری در روز افزایش می یابد.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی بسیاری از عملکردهای بدن را تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در رژیم غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را در اختیار شما قرار می دهد.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ مکمل کامل و فقیر از نظر مواد مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا دارای تمام اجزای غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده کار کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود که حذف آن را مشکل می کند (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. .Dبه سلنیوم در روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

(د (اچ) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند ما را در معرض پوچی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11) بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتماً از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی شبیه به سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که باعث می شود غده تیروئید هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را به هیچ وجه در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آنها استفاده شود. زیرا تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم و پروتئین سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را تضمین کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. تا بتوانید روی بوم بیفتید.

  • گواتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و سبزیجات قوی مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که این غذا ترکیبات گواتر غیرفعال را می پزد (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از منوی شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا کمتر از 7 تا 8 ساعت خواب با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از بین ببرید. این کار باعث کاهش استرس می شود و وزن شما را در حالت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را با شما در میان بگذارم زیرا در کمال تیروئید با آرامش زندگی می کنم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، می خواهم در اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید