چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی فقط ناشی از چاقی نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها مطلع نباشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که می تواند باعث افزایش وزن شما شود بررسی کنیم ، اما از استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

ابتدا باید بگوییم که هیچ چاقی بدون دلیل نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط می شود. در حقیقت ، شما تنها دلیل وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و به دنبال دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا هستند ، اما این تنها صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی باشد ، اما شما از آنها آگاهی ندارید.

بی تحرک بنشینید

بی تحرکی در طول روز و اصطلاحاً بی تحرکی یک عامل مencingثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها در روزهای هفته 6.2 ساعت و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که تنها یک ساعت نشستن تا یک ساعت ایستادن در طول روز کاری جایگزین کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد در پشت صحنه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات کوچک ، مانند بعد از شام بعد از پیاده روی به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا تمرین با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای یخی و انواع قهوه شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های اعتیادآور بزرگترین منبع قند هستند و با افزایش وزن ارتباط قوی دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه که شامل 242،352 کودک و بزرگسال بود نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش یک کیلوگرم وزن در طول دو سال می شود.

حتی اگر قند زیاد و شیرینی ها برای سلامتی بسیار مضر هستند ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. کمبود خواب در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئینی که توسط سلول های چربی ترشح می شود) بیشتر از زنانی هستند که روزانه 6 ساعت می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان قهوه مصرف شده و خواب را تا زمان معینی کاهش دهید.

عدم مصرف غذاهای کامل و سالم

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است ، که می تواند بدون خوردن منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال چاق را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چرب یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

هر دو گروه تحت آموزش قرار گرفتند تا میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان قند اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، وعده های غذایی کامل را با حداقل غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی وزن مشابهی داشتند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کربوهیدرات ها. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل برای کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. به آرامی سعی کنید غذاهای کامل و مفید مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل به غذاهای کم کالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به چاقی سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

بدون غذا وزن خود را افزایش دهید

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کنند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود امتحان کنید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به دلیل شیوه زندگی اشتباه و نکاتی است که ذکر کردیم ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در حقیقت ، علت افزایش وزن می تواند مربوط به خوردن بیش از حد و همچنین فعالیت بدنی زیاد باشد و هر چقدر هم برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، همیشه با تجمع چربی اضافی در بدن صورت خود روبرو خواهید شد. از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت ، که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند دلیل چاقی و افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن باشد.
  • افسردگی: این شرایط روانی عمومی با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با بر هم زدن تعادل هورمونی در زنان در سنین پایین می تواند باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل کند.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک نبرد منظم در مورد غذاهای غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف داروهای خود وزن خود را افزایش می دهید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عادت هایی هستند که خطر افزایش وزن را افزایش می دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر تغذیه سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید