چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. اگرچه این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، اما تفاوت هایی نیز دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که تحریک کننده ترین است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های معروف از جمله قهوه و چای به دلیل تاثیرات مثبت آنها بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به کارخانه آبجوسازی ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، اما در مقدار مساوی چای و قهوه ، قهوه دو برابر چای دارای قهوه است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه بو داده حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان عمدتا بر روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما این دو نوشیدنی – با وجود مقادیر مختلف ماده – ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و کارایی ورزش ، خلق و خو و فقر را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند و باعث تقویت عملکرد در ورزش می شود.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین دریافت کردند و گروه دریافت کننده این نوشیدنی با استفاده از زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول ها هستند که به عطر و مزایای سلامتی کمک می کنند. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavin و T-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات طولانی مدت بر روی انسان و تحقیقات جدید که شواهد بیشتری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی از آنها تغذیه می کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک و عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را تا 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

اثرات قهوه بر افزایش انرژی

قهوه موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که به خواص اعتیادآور قهوه کمک می کند. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین خواب آلودگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله اتفاق می افتد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در عرض 45 دقیقه جذب می کند ، اما اوج سطح کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را هنگامی که نیاز به افزایش مستقیم انرژی دارند ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. برخلاف کافئین ، L-Theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، دارای اثرات ضد استرس باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون خواب به شما یک حالت آرام اما هشدار می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – به شما کمک می کند تا هوشیار ، متمرکز ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب به این دلیل است که چای از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود تا 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی همراه است. چندین مطالعه این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-Flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-Flavine لیپاز پانکراس را مهار می کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان داده است که پلی فنول های چای سطح چربی خون را کاهش می دهد و می تواند باعث کاهش وزن شود ، حتی اگر غذاهای کم چرب بخورید.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که در برابر شرایط مختلف از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت می کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای کافئین بالاتری نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش مستقیم انرژی هستند مفید باشد. با این حال ، می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خواب در افراد حساس شود.

همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین در مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-Theanine است که هنگام هشدار شما را آرام می کند.

علاوه بر این ، می توانید از گزینه های بدون کافئین استفاده کنید که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی بدون کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

سرانجام

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقدار زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما نسبت به قهوه کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید