پرهیز از رژیم غذایی در کم کاری تیروئید شرکت داروسازی پورعب گستر


غذایی که می خورید بر غده تیروئید و همچنین توانایی بدن شما در استفاده از هورمون تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاها ، مانند گوشت و سبزیجات کم چرب در خانواده کلم ، می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند یک بیماری پیچیده باشد که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد غده تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی از غذاها ممکن است توانایی بدن را در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شود کاهش دهد.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا ممکن است در برهه ای از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا شوند.

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماریها ، عوامل متعددی از جمله سابقه خانوادگی و محیط خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است عجیب به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا در برخی رژیم ها ، این موارد غذاهای سالم و بی ضرر محسوب می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما متعادل سازی مصرف غذا هنگام کنترل و کنترل کم کاری تیروئید بسیار مهم است. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید دور ریخته شوند یا کمتر مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود و غذاهای سرخ شده آماده مصرف ، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز جز رژیم کم کاری تیروئید باعث نمی شود احساس خوبی داشته باشید ، اما خوردن غذاهای مناسب با وجود بیماری می تواند حال شما را بهتر کند. در اینجا برخی از غذاهایی که هنگام کنترل و کنترل کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

کم کاری تیروئید

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر غده تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Scientific Reports در مارس 2019 نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و همچنین سطح هورمون های تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین هیچ دستورالعمل غذایی خاصی وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سویا ممکن است بر توانایی بدن برای جذب داروهای تیروئید تأثیر بگذارد. بنابراین ، شما باید 4 ساعت پس از خوردن سویا غذا بخورید و سپس دارو را مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ غنی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد می کنند ، به ویژه اگر کمبود ید دارید. بنابراین هنگام خوردن این سبزیجات ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و چغندر را کاهش دهید ، زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات ظرفیت غده تیروئید در استفاده از ید را برای عملکرد افزایش می دهد. تیروئید طبیعی ضروری است ، متوقف شوید. با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، مصرف مقدار قابل توجهی سبزیجات خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید ضروری است.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، می توانید چند کار را انجام دهید تا این سبزیجات را به درستی بخورید تا برای شما کمتر مضر باشد. پختن این نوع سبزیجات می تواند تأثیر آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و خوردن این نوع سبزیجات پخته با میزان 150 گرم در روز می تواند خوب باشد زیرا این مقدار هیچگونه عوارض جانبی بر عملکرد تیروئید ندارد.

با: کپسول اسید فولیک + Iodivation آشنا شوید

گلوتن موجود در نان ، ماکارونی و برنج

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را به حداقل برسانند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و ممکن است جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را متوقف کند.
در مقاله ای در سال 2017 مشخص شد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما می توانید در مورد حذف گلوتن یا آزمایش بیماری سلیاک به پزشک مراجعه کنید.
اگر می خواهید غذاهای حاوی گلوتن بخورید ، مراقب باشید غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج هستند که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که بی نظمی های روده را بهبود می بخشد (یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید). به مطمئن شوید که چند ساعت قبل یا بعد از غذا با غذاهای پر فیبر داروی کم کاری تیروئید مصرف می کنید که از ترکیب با جذب هورمون تیروئید جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، چربی و غذاهای سرخ شده

چربی ها توانایی بدن در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل می کنند. چربی ها همچنین می توانند در توانایی غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند از غذاهای سرخ کرده خودداری کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی را کاهش دهید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، می توانید به راحتی وزن خود را افزایش دهید و چند کیلو اضافه وزن اضافه کنید. می توانید از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا کالری بالایی دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بنابراین بهتر است میزان مصرف شکر را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف و حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم ممکن است این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش غذایی” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا بتوانید غذاهایی با سدیم کمتر پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

فیبر زیاد در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات یافت می شود

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف زیاد آن می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق دستورالعمل رژیم غذایی دولت ایالات متحده ، افراد 50 سال به بالا باید 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. میزان فیبر و غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات که بالاتر از این میزان باشد می تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه هنگام صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله Thyroid نشان داد که کافئین از جذب داروی جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری می کند. برخی از افرادی که داروهای تیروئید را همراه قهوه در وعده صبحانه مصرف می کنند ، سطح تیروئید غیرقابل کنترل دارند. حالا باید به این افراد بگویم “داروهای تیروئید را فقط با آب مصرف کنید”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید شما را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح هورمون تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید را مختل کند. الکل برای غده تیروئید مضر است و توانایی بدن در استفاده از هورمون تیروئید را حفظ می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از الکل به طور کامل اجتناب کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: سلامت روزمره

دیدگاهتان را بنویسید