هورمون های شادی و 5 راه برای تقویت ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون شاد محصول ترشحات شیمیایی در مغز است که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا افراد و تجربیات مختلف ما را آرام ، شاد و خوشحال می کند؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما رخ می دهد که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی در ایجاد این احساسات خوب دخیل هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، خودکفایی و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن توضیح داده می شود:

اندورفین عمدتا به فرد در مقابله با استرس و کاهش درد کمک می کند.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش ، شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی پاداش را در مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری دلپذیر انجام می دهید ، ترشح می شود. این هورمون می تواند هنگام خوردن یک وعده غذایی عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا انجام یک تمرین آزاد شود.

فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که از آن لذت می برد و به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما ، احساس شادی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش نگرانی ها و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی توسط فعالیت های منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا مراقبت از فعالیت هایی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها در پاسخ به درد یا استرس منتشر می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، تمرین یا رابطه جنسی نیز منتشر می شوند.

اندورفین ها هورمون کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد سطح “اندورفین بالا” صحبت می کنند که وقتی به ناراحتی یا درد واقعی می رسند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد که این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس عاطفی و صمیمیت همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

هورمون های شادی را تقویت می کند

5 راه برای تقویت هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. هر زمان که مواد شیمیایی عصبی در بدن افزایش می یابد ، نورون های مرتبط با موضوع ، مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را مانند گذشته ترشح کند.

ساخت مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین ، یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید شما مانند عادت قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را در زندگی خود قرار داده اید که از آنها لذت می برید و به خوبی انجام می دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم همگی باعث ترشح دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که کاری را برای یک نفر انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش تقویت سروتونین

روش های مختلفی برای افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی وجود دارد. بیرون آمدن از خانه و قرار گرفتن در معرض آفتاب راه موثری است. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

برای تقویت ایمان خود به ارزشهای زندگی خود تلاش کنید. این درست است که همه می توانند پیروزی و باخت را در زندگی خود تجربه کنند.

هنگامی که بر ضررهای خود تمرکز می کنید ، سروتونین در بدن شما کاهش می یابد. این عادت را داشته باشید که همیشه با تمرکز بر پیروزی های خود – بزرگ یا کوچک – ذهن خود را مثبت نگه دارید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و سطح هورمون شادی است. یک پیاده روی خوب 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم به همراه دارد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش تقویت اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است. با این حال ، راه های دیگری برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

هورمون های شادی را افزایش دهید

اکسی توسین تقویت کننده روش

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با گوش دادن به کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا موسیقی به میزان این هورمون در بدن خود نگاه کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای علاقه مندان است. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

درون شادی برای بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما کاهش می یابد ، می توانید تصمیماتی بگیرید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری داشته باشید.

اولین مرکز بازنشستگی سلامت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در مراقبت های طولانی مدت و مراقبت های طولانی مدت ، آماده ارائه خدمات شبانه روزی به شهروندان عزیز با کادر مجرب و متخصص خود می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال ، همواره خدمات خود را با رعایت آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اصلی خود قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
توجه! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و قبل از استفاده باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید