منبع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منبع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، دکتر.

سبزی آور

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و کرم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم های غذایی رایج در آسیا هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و سرطان زایی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  اصفهان ارنتر

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی که رنگ روشن تری دارند آنتی اکسیدان بیشتری دارند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که داخل آن نیز رنگی است ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط پوست رنگی دارند ، دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار نسبت به محصولات تصفیه شده دارای آنتی اکسیدان بالاتری هستند. فرآیندهای ساخته شده بر روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها دارای غلات غنی شده مانند قهوه فوری با برخی آنتی اکسیدان های مفید هستند. میوه های خشک شده مانند کشمش به برخی از محصولات قهوه قهوه اضافه می شود تا محتوای آنتی اکسیدانی آنها افزایش یابد. تحقیقات نشان داده است که چنین غذاهایی محتوای آنتی اکسیدانی خود را در طول ذخیره سازی کاهش می دهند.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. شیر افزوده شده فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان از تزریق گیاهان طبیعی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. دم کردن چای همچنین می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ارنتر


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید