فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله ما به بررسی اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م effectiveثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و سکته قلبی و مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه می زند ، یعنی 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز. با یک محاسبه ساده می بینیم که در سن 50 سالگی قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز نشان دهنده حجم بالای کاری است که ماهیچه های قلب باید تحمل کنند. با توجه به اینکه قلب معمولاً این حجم زیاد از کار را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث شود از شروع مشکلات قلبی غفلت کنیم. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی متوجه مشکل می شویم که ممکن است دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری قلب و عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک خون ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی در برابر این عملکرد ایجاد کند ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این وضعیتی است که عروق را تنگ می کند و قلب مجبور است خون را قوی تر پمپ کند تا خون کافی به اندام قبل وارد شود.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را در نظر بگیرید تا به 16 برسد. این چهار واحد (سانتیمتر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که مربوط به حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است که باید با افزایش 30 درصدی کار و قدرت پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و تعداد سالهایی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که چقدر کار اضافی باید توسط قلب انجام شود و چرا خون بالا فشار یکی است یکی از علل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این مرحله به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی می رود. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، با وجود اینکه تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار دارد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی در عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی شامل انواع بیماری ها است:

  • حمله قلبی: احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، درد در گردن یا بالای کمر ، سوء هاضمه ، حالت تهوع ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی در قسمت بالای بدن ، سرگیجه و مشکل تنفس
  • ریتم قلبی: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و رگ های جوانی

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش ، این راه حل ها را مرور می کنیم.

رها کن

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد بدن می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در معرض حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهد. البته ، حفظ نظم در حین ورزش بسیار مهم است ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما در وهله اول کاهش می یابد.
از سوی دیگر ، رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم از نظر بسیاری از افراد مسدود است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

مصرف الکل و دود را محدود کنید

الکل می تواند برای فشار خون مفید و مضر باشد. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز می تواند حتی فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار ، همراه با سایر آثار مخرب روانی ، منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون خود را تا 30 دقیقه بعد از قهوه مصرف کنید تا ببینید آیا کافئین باعث افزایش آن می شود.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس زا خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن استرس را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب برای رساندن خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل فشار خون را کاهش دهید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید