عواملی که باعث افزایش قد می شوند


عوامل متعددی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی است. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، تصور می شود که عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد بر قد فرد تأثیر می گذارند ، اگرچه عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. ارتفاع از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش قد پس از بلوغ بعید به نظر می رسد.

افزایش قد

عواملی که باعث افزایش قد می شوند

با این حال ، چندین کار را می توان برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در این دوره انجام داد ، به طوری که استفاده از توصیه های زیر می تواند تغییراتی در رشد قد در هنگام ایجاد ایجاد کند:

تاثیر رژیم متعادل بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل برای افزایش قد است ، زیرا داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی مناسب برای این منظور باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • ولكورن
  • پروتئین ها
  • شیر
  • ویتامین دی.

استفاده صحیح از مکمل ها

فقط چند مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان ها در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل HGH مصنوعی تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که قول افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود زیرا هیچ مکمل ای که بتواند به طور مستقیم قد را در سن پس از رشد افزایش دهد وجود ندارد و مکمل ها معمولاً در طول رشد توصیه می شوند.

خواب کافی و مناسب برای افزایش قد مثر است

کمبود خواب و خواب ناکافی در بلند مدت معمولاً بر رشد قد تأثیر نمی گذارد ، اما وقتی نوجوانان کمتر از حد نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند در میزان رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد را ترشح می کند و وقتی خواب کافی نیست ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان مناسب خواب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب کافی برای نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان خردسال 3 تا 5 سال نیز به 10 تا 13 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان 6 تا 13 سال به 9 تا 11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب مناسب برای نوجوانان 14 تا 17 ساله نیز 8 تا 10 ساعت است.
  • بزرگسالان 18 تا 64 ساله به 7 تا 9 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • 7 تا 8 ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

داشتن فعالیت و تحرک

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند ، به شما در حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند و هورمون رشد یا تولید HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما تمرین در بزرگسالان فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

حالت مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدن می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهد و با گذشت زمان ، پایین آمدن یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت صحیح بدن حفظ شود. برای حفظ حالت سالم ، انجام برخی تمرینات که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده می کند

تمرینات یوگا برای کل بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند و قد افراد را بلندتر نشان دهد. برای استفاده مبتدیان از تمرینات یوگا ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به شما در آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

افزایش قد

آیا افزایش قد در بزرگسالان امکان پذیر است؟

بعد از بلوغ و مراحل رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان بسته می شوند و بعد از این مرحله حتی رژیم غذایی مناسب و ورزش نمی تواند در افزایش قد در بزرگسالی تاثیری داشته باشد ، اما ممکن است با بهبود وضعیت بدن ، که به صاف شدن بدن کمک می کند. ستون فقرات شما را کمی بلندتر نشان می دهد ، اما به رشد نکردن استخوان ها نیز کمک می کند. در اینجا چند راه برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • تغییر شکل صندلی
  • داشتن فعالیت و ورزش منظم
  • از چمباتمه زدن اجتناب کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

کوتاهی قد به طور ژنتیکی در بدن هر فرد طراحی شده است و چگونه و تا چه حد تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کدهای ژنتیکی فرایندهای رشد فردی ما را کنترل می کنند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ به پایان رسید ، افزایش تولید استروژن در این دوره باعث بسته شدن صفحات رشد استخوان و سپس بستن این دو طرف می شود ، آنها نمی توانند به رشد سفر. در نتیجه ، با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد ، احتمال افزایش قد بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید