شاخص قند خون چیست؟ غذاهایی که در آن طبقه بندی می شوند کدامند؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجا که رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که به سرعت هضم می شود و قند را در جریان خون قرار می دهد ، باید هنگام انتخاب دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم در این زمینه را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی در چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، پس از رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی مستقیماً در بدن آزاد شود ، 100 می شود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به دنبال داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای تضمین سلامت بدن ضروری است. به این ترتیب زمان بیشتری برای هضم و جاذبه آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف می شود.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند تصفیه شده و ساده معنی به اشتراک گذاشته شده کربوهیدراتهای ساده مانند شکر مستقیماً جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا توسط بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از چاقی جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص برای تنظیم رژیم های غذایی برای کاهش وزن یا کنترل بیماری توجه می کنند و رژیم غذایی را بر اساس نیاز بدن به آنها تنظیم می کنند.

بنابراین ، لازم است منبع حیات را با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین بدانیم. در ادامه ، آنها را به طور کامل ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 امتیاز خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهایی که شاخص گلیسمی آنها کمتر از 50 است ، ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون کمتر از 55 غذا با شاخص گلیسمی پایین ذکر شده است.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما همه این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذای کم قند خون

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه می توانند زمان مصرف انرژی خود را نیز افزایش دهند. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. در هر صورت ، فرد می تواند روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کند و همچنین دیابت را کنترل کند.

به طور معمول ، استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامت بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ ها
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، نان غلات کامل
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر بود

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهای دارای شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 دارای نرخ جذب متوسط ​​در دستگاه گوارش هستند. این گروه از غذاها باید مرتباً در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آنها در روز توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • Mais a Mais Miel
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • وعده های غذایی تهیه شده با آرد سفید مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را در جریان خون ذخیره می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده با این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا بخورید. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، زوکر
  • میوه های خشک مانند کشمش و خرما خشک شده
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه مخصوصا کیک آرد برنج
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین اثرات مفیدی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید می شود که غذاهای با شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باید کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید