دکتر انوشه متخصص تغذیه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً برابر نیستند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده تفاوت های زیادی وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ارثی ، اختلالات خوردن و سبک زندگی بی تحرک است. اما هزاران دلیل دیگر نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته یک متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در بیشتر افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همیشه چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک خود دارند که ممکن است به دلیل رژیم غذایی اشتباه ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایشات لازم بررسی شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم غذاها ، کنار نگذاشتن برخی غذاها ، نخوردن غذاها تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل آن تأثیر انرژی (ترموژنیک) غذا است. با هر وعده غذایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن می سوزاند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش پیدا نکند) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد زیرا بدن برای حفظ انرژی خود سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذایی می خورند و معمولاً بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی غلط و شیوه زندگی نامناسب

عدم برنامه غذایی ، عادت به انگور فرنگی حتی در زمانی که گرسنه نیستیم ، غذای سریع ، کالری روزانه در عصر و شب ، ساعت های نامنظم خواب ، نخوردن غذا و به موقع ، نداشتن فعالیت بدنی و ورزش نکردن ، غذا خوردن و احساسی حالت هایی مانند استرس ، غم ، شادی و غیره می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید