دکتر انوشه متخصص تغذیه رژیم غذایی را برای روزه داران توصیه می کند


از آنجا که روزه داران با پرهیز از اعمال بد ، روح خود را از دست می دهند ، این ترکیب این اعمال با پرهیز از رفتارهای بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمول باشد برای حفظ سلامت فرد و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز در زمان افطار ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، هنگام افطار ، باید سعی کرد این نیاز مبرم بدن به گلوکز (قند) را برطرف کند ، به ویژه در مورد سلول های مغز و عصب. بهتر است در درمان افطار غذای بسیار کمی بخورید و از پرخوری و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نیم تا یک لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین وعده های غذایی برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای رفع نیاز بدن به گلوکز هستند ، به همین دلیل مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و … را کاهش می دهیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و نفخ مکرر می شود. بنابراین ، توصیه می شود که به آرامی غذا بخورید و خوب جوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار نوبت به خوردن غذا می رسد. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از غذا یک تا دو میوه بخورید.

در طلوع آفتاب از غذاهای سنگین ، حجیم ، کم چرب ، شور و تند پرهیز کنید. خوردن غذای سبک همراه با سبزیجات و سالاد هنگام طلوع آفتاب توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای مناسبی برای طلوع آفتاب باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآور ، باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، مصرف آنها را تا آنجا که ممکن است در هنگام طلوع آفتاب کاهش دهید.

از خوردن شکر خودداری کنید و به سادگی در وعده صبحانه شکر بخورید. با تحریک ترشح انسولین ، این مواد سطح قند خون را افزایش می دهند و باعث می شوند قند خون در ساعات اولیه روز کاهش یابد. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف در هنگام طلوع آفتاب بسیار مناسبتر است. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش می دهد. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماران باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کرده و در صورت موافقت پزشک ، داروهای خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید