دکتر انوشه متخصص تغذیه دارای غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان است


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که در انتخاب غذاها موثر است ، رنگ غذا است. فرآیند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تأثیر بسزایی دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کنند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و تغذیه نامناسب ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه ها در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذاهای روی میز م effectiveثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا بهترین استفاده را می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در هنگام خوردن برانگیزد و خواص کلی را در آنها ایجاد کند. و هر بار که به طیف رنگی در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجات مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ، که رنگ آبی و بنفش این مواد به همراه مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است و تقویت حافظه و سلامت دستگاه ادراری کمک کرده و خواص مزه را کاهش می دهد.

قرمز: برای میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، چغندر ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز و قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در همه این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. به همین دلیل است که اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود صندلی های محیط برای مدت طولانی بی نهایت شوند و چشم ها را خسته کنند ، به طوری که میزها بیشتر خالی شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث ایجاد آرامش و سکوت می شوند. به همین دلیل است که طراحان داخلی معمولاً هنگام تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها از این رنگ ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید