توصیه های مهم رژیم غذایی در ایام نوروز


به نام ویروس کرونا کوئید ویروس 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، مانع اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران می شود. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند که خود را به روابط اجتماعی و روابطی محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و بازدیدهای نوروزی خود را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، توصیه هایی دارید تغذیه این روزها از موارد زیر استفاده کنید تا مشکلات ناشی از آن را به حداقل برسانید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی انواع آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بیماری جلوگیری می کنند و با خنثی سازی رادیکال های آزاد اثرات سن را بر بدن نوید می دهند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه عموماً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند ، میزان از بین رفتن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته آنها حاوی انرژی هستند و تصور عمومی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه مربوط به 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و بیشتر خواص توصیف شده برای گروه میوه ها را دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. بنابراین ، آنها درست مانند آجیل هستند ، که با تمام فواید آن در صورت مصرف زیاد چرب است.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

1. آنها دارای کالری بالایی هستند. استفاده از این گروه از غذاها کالری بالایی به بدن می رساند که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آن مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ندارد. اما روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، 9 کیلو کالری انرژی در گرم دارند.

4- افزایش زمان نگهداری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در ایام نوروز مقدار زیادی آجیل مصرف می کنید ، باید در مصرف سایر غذاهای گروه پروتئین ها ، یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی ، احتیاط کنید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن دارند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه ها برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن خاک رس منجر به چندین رویداد مهم در این غذاها شده است:

بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می روند.

کمبود لباس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت پس از مصرف این غذاها در مدت کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین میزان عبور غذا از روده ها و منجر به یبوست را کاهش می دهد.

نکات منفی فوق به آرد تصفیه شده اشاره دارد. فرض کنید حالا می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و شیر خامه ای و چربی اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت بدن شما نمی تواند ویتامین ها را برای کالری دریافتی دریافت کند و از سوء تغذیه رنج می برد. کاهش اشتها یکی از عوارض سوء تغذیه است.

توصیه های مهم رژیم غذایی در ایام نوروز:

مصرف روزانه حداقل 3 وعده غذایی (قهوه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز ، بهتر است برنامه رژیم غذایی را بیشتر از زمان های دیگر تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی حجم وعده غذایی می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به ویژه غذا بسیار کوتاه می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین مواد غذایی است که برای سلامتی و رفاه مردم اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد زود بخوابند تا بتوانند صبح زود از خواب بیدار شوند و صبحانه کامل را با مقادیر مناسب نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و … بخورند.بهتر است از کره ، خامه ، دوغ استفاده کنید. تا آنجا که ممکن است اجتناب کنید و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای قهوه استفاده کنید.

توت ، کشمش و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در مهمانی ها میوه نمی خورید ، توصیه می کنیم این مواد را تا زمانی که قهوه (مصرف چای نیز ممنوع است) حذف کنید.

-به دلیل بازیابی مواد قندی در هنگام سوگند ، تا جایی که می توانید مصرف قند با چای را محدود کنید.

هرم راهنمای خوردن مصرف 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در حالی که نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در غذا کاهش دهید. در چنین شرایطی ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه غذا می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری ، از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– با قاطعیت سهم شیرینی و شکلات خود در روز و میزان آجیل را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر نپرسید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش می دهد. غذاهای پخته و بخارپز بیشتر بخورید.

می توانید از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بالایی ندارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین عوامل برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری را در شما ایجاد می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در این روزها در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، حالت تهوع و استفراغ می شود ، در حالی که از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می شود و در نتیجه ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته و تعطیلات پر. از پیچیدگی نه سرگرم کننده هستند و نه راحت.

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود کمتر از آنها را با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار میل کنید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید