تعیین آسیب مواد شیرین دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ شیرین کننده ها (مطالعه مضرات شکر)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیازهای غذایی روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به دسته های مختلف مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا قند) و قندهای مختلف یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و قندهایی که ما مصرف می کنیم و می توانیم هر روز از آنها استفاده کنیم. “در این بخش از سایت توسط دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، ما می خواهیم آسیب قند را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رژیم بدون رعایت این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماریهای جدی ، قند را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قند است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند. و وقتی نیازی به این انرژی نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را به عنوان یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و شکم ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل بی ثباتی و تمایل آنها برای درگیر شدن الکترونها در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت ، و همچنین پیری و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در دستگاه گوارش ایجاد می کند ، از جمله هضم ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) ظاهر دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین جذب گلوکز و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان است از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و در بدن تعادل ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به برداشتن استخوان ها می شود.

تعیین میزان آسیب مواد شیرین متخصصان تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش یائسگی).).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از قندهایی استفاده کرد که ضرر کمتری برای بدن دارند. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کند و چون دیر هضم و جذب می شود ، قند خون را کاهش می دهد. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان بیشتری می دهد.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ها بهتر است از میوه به جای آب آن (همچنین طبیعی) به طور کامل استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید با اینکه طعم شیرینی ندارند افزایش می یابد ، اما به دلیل فیبر کم و جذب زیاد ، قند خون به سرعت افزایش می یابد.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ارنتر


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید