تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


ابتدا باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل کلی برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که همیشه به مقدار زیاد در بدن همه ما ظاهر می شود و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه می دهد تا انرژی در بدن ذخیره شود ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد برای سلامتی در دراز مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، حاوی همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده شامل قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و … هر چیزی که چربی نباشد می تواند در این گروه قرار گیرد.

اگر برای بدست آوردن درصد چربی بدن این دو مقدار را در نظر بگیرید ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. اگر فقط موضوع چربی سوزی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب است.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی برای تجزیه بدن به اجزای تشکیل دهنده آن استفاده کنید که یکی از آنها مدل چهار جزء یا مدل 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم بندی دقیق تری به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین موجود در ماهیچه های بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و داخل بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت ماهیچه ها ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در درصد طبیعی کم چربی یا توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح زن

مان

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند در فعالیتهای ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری بهتر شرکت کنند. البته چربی بیش از حد نیز نامطلوب است و نشان دهنده مشکلی در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. اضافه وزن یا چاقی درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن افزایش دهید.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با استفاده از دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است در اسرع وقت ترکیب بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد کاهش وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، حتی اگر فقط اطلاعات عمومی و اساسی را ارائه دهند. برخی از روش ها گران و وقت گیر هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش کلی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کالیپر تاشو پوست

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. کولیس معمولاً به دلیل قابل حمل بودن و استفاده آسان استفاده می شود ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کالیبر ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، فلپ پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا مجموع توده چربی بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) به راحتی می تواند با کالیبر انجام شود. کولیس فقط چند درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به خوبی تجزیه و تحلیل با دستگاه های پزشکی نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای به دست آوردن وزن زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس هنگام نشستن روی ترازوی مخصوص زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به علاوه چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با این محاسبات بدست می آید. وزن هیدرواستاتیک ، هنگامی که به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، مترهای گرانشی هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کالیبر ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و هیچ اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، وزن بدن یا توده بدون چربی بدن ندارند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که در بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان طراحی شده بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیبرها و محافظ های زیر آب ، DEXA توانایی اندازه گیری اجزای مختلف بدن را دارد. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید با استفاده از دستگاه DEXA در بیمارستان یا کلینیک وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههای دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، بدون اینکه تأثیرات آن روش ها را بر افراد تحمیل کند. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی قابلیت تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را ارائه می دهند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید و به طور کلی بهتر شوید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید تغییراتی در درصد چربی خود ایجاد کنید تا سلامتی شما در معرض خطر قرار نگیرد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور ، می توانید رژیم غذایی شما ویرایش ، برنامه ورزش منظم با رژیم صحیح و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید