افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکلات ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریزمغذی هایی که از طریق وعده های غذایی یا مکمل ها دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر انسانی متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در دوران کودکی آنها وجود دارد. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای توضیح نقش ویتامین ها در باروری شروع شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

صندلی ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت خود و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالای B12 و فولات باروری را در زنان درمان کننده ناباروری افزایش می دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی احتمال باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک می گیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 پاسخ تخمک را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی.

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایین ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد. ویتامین D در باروری مردان و زنان نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D با ناباروری در مردان و زنان ارتباط دارد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای بارداری ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، توصیه می شود زنانی که قصد بارداری دارند یا ممکن است باردار شوند ، حداقل یک ماه قبل از بارداری ، مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری به دلیل اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا مکمل های مناسب آهن به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

به ما اطلاع دهید: Iron Plus Health Brest Tablet

امگا 3

به سلامت زنان باردار بالای 35 سال کمک کنید. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها در دوران بارداری می تواند مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولار در اطراف تخمک زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که حاوی موارد زیر هستند:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
آهن 18 میلی گرم
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید