از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در رابطه با غذا استفاده می شود. مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا برای خوردن وجود دارد (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از سایت دکتر

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. در حالی که سایر افراد تعداد زیادی غذای کم قند (چه پنهان و چه ظاهراً در غذاها) به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به مرگ شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی در شکم موثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل ساده و پیچیده است.


محتوای توصیه شده:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


از غذاهای ساده شیرین می توان عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای حاوی قند (مانند نوشابه یا شیرینی و کلوچه) نام برد. و از غذاهای پیچیده شیرین می توان میوه ها ، آجیل یا برخی نشاسته های غذایی (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره) یافت. لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد. می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق موثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به میزان مناسب برای هر فرد تهیه شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر پاسخ قند خون

عوامل متعددی بر واکنش قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، ذرات اندازه “غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، سرطان ، پودر ، پخت و پز و سپس دم کشیدن و کم آبی غذا دسترسی به شکر و غذا را افزایش می دهد.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بسیار بیشتر از سایر روشهای پخت و پز تهیه نمی شود. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بپزید و سپس آن را برای دم کشیدن روی حرارت قرار دهید تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قند ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل نقدینگی و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قندهای بسیار بالاتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و قند خون را بالا می برد.

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست تخمیر شده با پوست مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته همراه با فیبر). قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای جامد می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

قرار گرفتن در معرض قند خون

بار گلیسمیک مفهوم جدیدتری نسبت به شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در معرض قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی این است که میزان کل کربوهیدرات دریافتی را در نظر بگیرید و سپس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، بیشتر وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدراتهای رژیمی است ، که بر اساس آن هر قسمت از غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان کربوهیدرات شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر دیابت ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ارنتر


مطالب توصیه شده:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش می دهد

خمیر ترش یا بیکینگ پودر

تفاوت بین بیکینگ پودر و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید