آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً کیست های مختلفی در تخمدان خود دارند که در اثر تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن ایجاد می شود.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به این اختلال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

آکنه

هیرسوتیسم (موهای زائد)

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر باشند ، به ویژه اگر علائم آنها کنترل نشود:

بیماری قلبی

سرطان آندومتری

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی خود علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

چه رژیمی PCOS تاثیر می گذارد؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر از حد معمول است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

وقتی انسولین کافی در بدن تولید نمی شود ، سطح قند خون افزایش می یابد. این اتفاق می افتد حتی اگر مقاومت به انسولین دارید ، به این معنی که نمی توانید از انسولینی که تولید می کنید به طور م useثر استفاده کنید.

وقتی بدن فرد نسبت به انسولین مقاوم می شود ، بدن مجبور می شود برای عادی سازی قند خون سعی در پمپاژ انسولین بالا کند. سطح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها شود ، همانند تستوسترون ، آندروژن بیشتری تولید می کند.

مقاومت به انسولین می تواند منجر به شاخص توده بدنی بالاتر از حد طبیعی (اضافه وزن و چاقی) شود. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نشاسته و غذاهای شیرین می تواند باعث مقاومت به انسولین و در نتیجه کاهش وزن شود.

چه غذاهایی را باید در رژیم غذایی خود سهیم کنم؟

غذاهای غنی از فیبر می توانند در کاهش سرعت هضم غذا و کاهش اثر قند بر خون مفید بوده و در نتیجه مقاومت انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کنترل کنند.

گزینه های عالی برای غذاهای پر فیبر عبارتند از:

سبزیجات چلیپایی ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات از جمله کاهو قرمز و آروگولا

فلفل سبز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام ها

انواع توت ها

شش عدد سیب زمینی

کدو تنبل

منابع پروتئینی بدون چربی مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر ندارند اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب است زیرا احساس سیری طولانی مدت را ارائه می دهند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز می توانند مفید باشند. به شرح زیر است:

گوجه فرنگیها

کابس

آسپن

بادام و آجیل

روغن زیتون

میوه هایی مانند بلوبری و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

چه غذاهایی را باید محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدراتهای تصفیه شده باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را افزایش می دهند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

مافین

میز قهوه خوری

دسرهای شیرین

همه از آرد سفید تهیه شده است

رشته

ماکارونی

ماکارونی تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس یک جایگزین عالی برای آرد سفید است.

 

قندها و سایر شیرین کننده های ذکر شده در قسمت مواد تشکیل دهنده مواد غذایی نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

شربت ذرت با فروکتوز بالا

دکستروز

 

همچنین ایده خوبی است که غذاهای التهابی مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف یا حذف کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی را باید در نظر گرفت

PCOS

، مانند بسیاری از اختلالات ، به انتخاب شیوه زندگی فعال پاسخ مثبت می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه هنگامی که با مصرف کربوهیدراتهای ناسالم محدود ترکیب شوند.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته ممکن است ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی کم التهاب منجر به کاهش وزن می شود که با بهبود تخمک گذاری همراه است.

 

علائم مرتبط با PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام هارمونی. ظاهر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید